Rico

    Hej, jag går första året på ekonomi och nu i december har jag kommit fram till att jag ska byta till bygg. Det gick tyvärr ej byta nu direkt utan jag måste vänta till nästa år för o få byta, dvs i augusti och kommer få gå om ett år. Första året på bygg så har man ju bortsett från byggämnena, svenska, matte, engelska och idrott om jag förstått det rätt och då är min fråga ifall jag får godkänt i de ämnena nu när jag går ekonomi, kommer dom betygen hänga med mig till bygg? Alltså kommer jag då första året på bygg slippa de lektionerna med tanke på att jag redan har betyg i de ämnena från ekonomi? Eller kommer jag ändå behöva ha dem ämnena och få nya betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rico,
    en viktigt del i din fråga är om du är intresserad av att ha Studiehjälp (studiebidrag) från CSN nästa läsår. Saken är den att gymnasieelever har rätt till studiehjälpen endast om de läser på Heltid. En elev som inte deltar i lektionerna i vissa kurser och inte läser andra kurser som "kompensation" för förlorad studietid, kommer inte ha rätt till studiehjälpen.

    Hur blir det med betygen du får nu, till sommaren, på EK?
    Betygen i enskilda kurser gäller framöver, tillsvidare och betygen du får på ekonomiprogrammet kan ingå i ditt examensbevis från Bygg- och anläggningsprogrammet.
    Får du flera betyg i samma eller i en motsvarande kurs, är det Högre betyget som gäller, oavsett om du fick det betyget först, eller sen.

    Om vi tar Matte som exempel: på ekonomiprogrammet läser du matte 1b, men på BA läses en lite lättare kurs i stället, matte 1a. Säg att du får betyget B eller C i matte 1b till sommaren. I så fall kan du givetvis låta bli att läsa matte 1a på BA nästa år, och det kan du göra även om du får E, men inte om du får F (betyg i matte på nivå 1 med Godkänt betyg måste ingå i alla examensbevis, från alla program: högskoleförberedande eller yrkesprogram, spelar i detta fallet ingen roll). Men om din skola nästa läsår inte kan erbjuda dig läsa en annan kurs (t.ex någon byggkurs eller språk, eller estetisk kurs... vilken som helst) som går på samma timmar som matte 1a för byggeleverna, då får du välja avstå från studiehjälpen från CSN och läsa på deltid, eller läsa om mattekursen. Läser du om mattekursen har du en god chans att få ännu bättre kunskaper och högre betyg (det blir dock lite knepigt om du får A i matte 1b under det här läsåret... det går ju inte få högre än A). Ännu ett förslag är att du kanske kan komma överens med matteläraren att du läser matte 2a samtidigt som din klass läser matte 1a (på byggprogrammet nästa år). Matte 2a är på byggprogrammet en valbar kurs. Det är bra att kunna mer matte. Och matte 2 krävs dessutom till många högskole- och yrkeshögskoleutbildningar. Du kan t.ex jobba i några år som byggnadsarbetare men vill sedan kanske vidareutbilda dig och i så fall kan du behöva godkänt betyg i matte 2. Finns många yrkeshögskoleutbildningar inom Bygg som för särskild behörighet kräver matte 2 med godkänt betyg.
    Kika gärna på några exempel på yh-utb:
    fastighetsakademin/drift-fastighetstekniker-gbg
    affarshogskolan/facility-management-malmö
    hermods-yrkeshogskola/drift-och-fastighetst-karlskrona
    yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/bygg
    teknikhogskolan/anlaggningsingenjor-vag-vatten

    Sammanfattning
    Du har rätt i att en del kurser de desamma på EK och BA, som t.ex engelska 5, svenska 1 och idrott och häsla 1. Mitt råd är att du gör ditt bästa i varje kurs du läser, både nu och nästa läsår, och framöver. Gör du ditt bästa, skaffar du dig mer kunskap och studievana, vilket kommer underlätta för dig framöver. Även om du efter gymnasiet inte kommer läsa på ngn eftergymnasial utbildning, kommer du med stor sannolikhet behöva lära dig nytt, kanske genom självstudier, och då är det bra att ha mer grundkunskap och mer omfattande studievana.
    Sök till BA till nästa år men gör ditt bästa i de kurser du läser på EK nu!
    När du kommer in på BA, boka tid med SYV-en på BA för att i detalj diskutera hur du gör med de betygen som du redan har från EK.

    Studie- och yrkesvägledare