Mathilda
    hej! Jag går 1a året på NA linjen, men nu när jag gått ett tag så klarar jag inte av matten eller fysiken. Funderat länge på att byta till SA, men är inte säker.. Vet inte vad jag ska göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mathilda,
    om det finns plats på SA på någon skola där du vill gå - be att få prova-på och gå en dag i den "nya klassen" - du får känna då hur det är att läsa på SA och det blir lättare för dig att bestämma. Vad säger dina föräldrar? Eftersom du inte är myndig, måste de tillfrågas.
    Angående behörighet till högskola eller yrkeshögskola - så går det i de allra flesta fallen att lägga till kurser inom Programfördjupningar eller Individuellt val.
    Om det är, som du skriver, att du "inte klarar av matten & fysiken" - har du två val: stanna och kämpa eller försöka byta.
    Om du bestämmer för att stanna och kämpa så finns det hjälp hos Matte Centrum. Här är deras hemsida: http://www.mattecentrum.se.
    Det är kostnadsfritt. Se om någon Räknestuga finns nära dig. Förutom räknestugor, kan du läsa på egen hand med hjälp av material som finns på deras hemsida.

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig lite på vägen mot ett bra beslut.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack! Bra ide att prov på på SA..
    • Mikael : Hör av dig och berätta hur det gick. Håller tummarna för dig! Mikael SYV