Mimmi
    Hej. Jag har snart gått i min skola och på min linje (Samhälle Media) i ett helt år och har känt hela tiden att det inte har varit rätt. Har haft kontakt med en skola om plats att byta men det har inte kommit någon ledig plats på den linjen (Ekonomilinje). Om jag skulle få en plats till årskurs 2 så måste jag läsa ikapp kurserna Företagsekonomi 1 och Privatjuridik under sommaren. Det ämnet som jag har läst som de ska läsa i årskurs 2 är Naturkunskap 1. Jag undrar då hur pass svårt det skulle vara att läsa ikapp på egen hand? Jag har en kompis som går där som kan hjälpa mig lite med pluggandet. Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi!

    om skola tar in dig, åtar de också att hjälpa dig att läsa ikapp. Att du skaffar dig kunskaper på egen hand är bra, men hur ska du få Betyg i kurserna? I så fall måste den mottagande skola ge dig möjlighet att göra prövningar i kurser. Varje prövning kostar 500 kr. Du har inte rätt att kräva göra prövningar innan du är antagen till deras skola och de kan vägra ta in dig innan du kan uppvisa godkända betyg i de kurser som "fattas". Det kan på så sätt bli "Moment 22".

    Mitt råd är at du söket till Ekonomiprogrammet till åk1, om Omvalsperiod inte är slut i ditt län ännu.

    Sedan om du byter och kommer in i åk2 på Ekonomiprogrammet, tackar du bara Nej till plats på EK i åk1, det är inga problem att tacka Nej till erbjuder studieplats.

    Vänligen

    Julia Syv