Steven
    Hej! Har en fråga, jag går i teknik i år 1 och ska byta gymnasium och linje alltså gå om. Jag tänkte börja i fordonsprogrammet, tänkte kolla om vilka ämnen jag behöver göra om och visevärsa, sen om vilka betyg jag söker med? Hösten i 9an eller våren?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du söker till år 1 på gymnasiet med betygen från Slutbetyg på grundskolan.

    Du har ännu inte fått betygen på gymnasiet, förutom möjligtvis i matematik 1c.

    När du börjar på gymnasiet nästa år, kommer du göra studieplanering med Syv på skolan. Det finns stora fördelar i att läsa alla kurser med sin nya klass, oavsett dina tidigare betyg i gymnasiala kurser .

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så jag måste läsa alla ämnen? Pluggat historia och håller på med idrotten och engelska som jag kommer ha i 1an på fordon. Matte 1c blev jag inte godkänd i men kommer öndå ha matte 1a så saksamma
    • Julia : Var god läs även mitt svar, nedan. Jag försökte förklara varför du vinner på att läsa "som vanligt".
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sveven,
    jag håller med det som Milla har svarat. Jag vill bara förklara varför många (nästan alla) elever som går om ett år på gymnasiet, läser "som vanligt" även om de har godkända betyg i samma eller i motsvarande kurser, sedan innan.
    1. endast Heltidsstudier ger rätt till Studiehjälpen från CSN. Om du ej går på vissa lektioner nästa år, kvalificerar du dig inte får studiebidraget. Här kan lösningen bli att läsa Andra kurser på de "håltimmarna" som uppstår för dig, om du ex. skippar matematik 1a (men det är inte säkert skolan kan erbjuda andra studier på just de timmarna).

    2. om du ej fick A betyg i matematik 1c, kan du genom att läsa matematik 1a få högre betyg och ta in det högre betyget i ditt examensbevis. Högre betyg i examensbeviset är alltid bra att ha. Och detta även om du t.ex planerar jobba direkt efter gymnasiet, och inte studera mera. Det kan ex. hända att du efter några år i arbetslivet kommer på att du vill fortbilda dig, ex. kanske du vill söka till en yrkeshögskola. Men även om du ej ska läsa mer efter gymnasiet, aldrig någonsin, så kan högre betyg i examensbeviset lättare ge jobb och du kan kanske t om få lite högre lön /det finns i alla fall inga nackdelar i att ha högre betyg i Examensbeviset/.

    3. för klass-gemenskap är det bra att gå alla lektioner med din klass, även om du redan har godkända betyg i samma eller i motsvarande kurser.

    Ovan har jag uppgett tre anledningar till varför du kan vinna mycket på att läsa som vanligt och ej hoppa över några kurser nästa år. Med det sagt, vill jag uppmana dig att läsa på nu så bra du kan och försöka få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt under resten av detta läsår. Varför det? Jo, för det första, så vet vi inte om du kommer in på FT programmet till nästa år. För det andra, så kan du ändra dig och kanske vill stanna på ditt nuvarande program. Och, för det tredje, så finns det ingen anledning att inte ta vara på möjligheten att lära sig mer.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    Julia

    • : Okej förstår tack så mycket. Så skolan kan inte erbjuda CSN även om jag egentligen ska slippa redan pluggade ämnen för jag är godkönd? Matte 1c är jag inte godkänd i så 1a ska jag plugga men resterande även som skolan godkänner att jag inte behöver plugga igen så kan jag inte få CSN pga dessa?? Men om de inte finns på mitt schema så borde jag inte få att det räknas som skolk väl??
    • Julia : Gymnasieskolan rapporterar till CSN om eleven läser på Heltid eller på deltid; sedan rapporterar skolan också Närvaro. CSN fattar beslut om studiehjälpen. I grunden måste man vara inskriven på HELTIDSSTUDIER på gymnasiet och sedan ej ha olovlig frånvaro mer än max 4 timmar/månad. Hur din gymnasieskola kommer att skriva in dig, om du de facto läser på Deltid, kan inte vi här på fråga Syv svara på.
    • : Okej tack!