chonti
    Hej! Jag går första året på vård och omsorgsprogrammet, men känner att det inte riktigt är min grej. Jag fick inget betyg i engelskan i 9:an, i slutbetygen alltså så jag kom in på priv plats och har nu funderat på att byta till samhälle vid nästa antagningen, och undrar om det går med tanke på att jag inte hade engelska med i mina slutbetyg? Kan man använda betyget man fått på gymnasiet då?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Chonti, om du får betyg E eller högre i engelska grund när du läser på gymnasiet, använder du det betyget tillsammans med dina grundskolebetyg för att konkurrera om en utbildningsplats på gymnasiet. Behörighet till samhällsvetenskapsprogrammet är godkända betyg i svenska, engelska, matte, historia, geografi, religionskunskap, samhällskunskap samt fem andra valfria grundskoleämnen. Med vänlig hälsning, Liselotte syv
    Liselotte