Erik
    Hej! Jag har gått bygg och anläggning i 1 år men jag vill byta skola och linje till samhäll, ekonomi eller natur så jag undrar hur jag ska gå till väga och hur stor chans det är att jag kommer in. Har lite över 200 i meritpoäng

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Erik!

    Om det är svårt för dig att komma in beror på flera saker.

    Har du tänkt att du ska söka om till åk 1? I så fall söker du med dina betyg från åk.9.
    Om du istället tänkt att byta från bygg och anläggning till ett högskoleförberedande program, i så fall tror jag det är väldigt svårt. Eftersom att på andra program och på andra skolor har eleverna läst andra ämnen som du inte har läst, det kan därför vara så att rektorn anser att du skulle ligga så mycket efter i kurserna och därför råda dig att börja åk.1 istället.

    Om du söker med dina betyg från åk.9 och har över 200 i meritpoäng så beror det väldigt mycket på vilken skola och program du önskar börja, antagningsgränsen kan variera väldigt mycket.

    På antagningskanslier hittar du kontaktuppgifter till samtliga antagningskanslier i Sverige. Respektive antagningskansli brukar också ha uppgifter om statistik från tidigare år.
    http://antagningskanslier.se/

    Vänliga hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare