Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leyla!
    Rektor får inte ta in en elev på en gymnasial utbildning om det är från början klart att eleven inte ska kunna uppfylla kraven för examensbevis, och det ska du inte kunna göra på ett år - om du ska läsa mot examensbevis från Estetiska programmet. Du får gärna titta på Programplan från ES här>>
    I bästa fall skulle du kanske kunna läsa årskurs 2 och 3 på Estetiska programmet. Innan eleven gått ut årskurs 2 kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program, och på så sätt ska det kanske kunna bli möjligt att genom de kurser i vilka du redan nu har godkända betyg + det du ska läsa i år 2 och 3ES, om du kommer in där - uppnå kraven för examensbevis från gymnasiet.
    Om du med "läsa om år3" menar att du ska läsa på komvux, ej på gymnasieskolan, då gäller följande: du tar ditt Studiebevis med dig när du ska prata med SYV på komvux och göra planering mot examensbevis från komvux. Från 1 juli 2021 blir det ännu mer flexibelt vilka kurser som får ingå i högskoleförberedande examen från komvux, så det är mycket möjligt att du i ditt examen kan ta in många kurser från estetiska programmet (om de ges på komvux i din kommun). Med "din" kommun menas den kommunen där du är folkbokförd.

    Jag måste också påtala att det är inte elevens rättighet att byta gymnasieprogram på något annat sätt än genom att göra ansökan till år1 via gymnasieantagningen t o m det året som hen fyller 19 år (senare, när eleven är äldre - är det komvux som gäller). Det kanske ännu inte är för sent för dig att lägga in en sen ansökan via gymnasieantagningen; du konkurrerar i så fall med dina grundskolebetyg. Om du via gymnasieantagningen kommer in på Estetiska programmet och kan uppvisa många godkända betyg från Samhällsvet.programmet, borde du bli uppflyttad (enligt min bedömning till år2). Att du skulle bli uppfyllad till år3 tror jag inte på (detta för att utan beslut om Individuellt anpassat program ska det inte gå att få ihop kurser till examensbevis på endast ett år).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Hälsningar
    Peter SYV