Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,

    "byta" program på gymnasiet kan man på flera olika sätt:

    - du kan fråga rektor på samhäIIsvetenskapsprogrammet om hen kan ta in dig nu, i så fall in i åk1 (du förorar i bästa faII ett år)... men det är tveksamt om någon rektor skuIIe ta in dig - pga det är ganska så stor skiIInad på innehåII i programmen... men du kan givetvis fråga och vi hoppas och håller tummarna!

    - du kan söka om tiII åk1 igen, och gå om alla tre år på ett nytt program, i ditt fall - samhällsvet.programmet.

    Jag ser att du är 19 år, stämme det? Varför jag frågar - är för att det finns en åldersgräns... från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år tillhör man komvux. Om du är 19 år idag, tror jag i så fall att du fyller 20 år under 2017 och i så fall är det för sent för dig att söka om till åk1. Du får i så faII söka studier på komvux tiII hösten 2017.

    VänIiga häIsningar

    Julia SYV