Madeleine
    hej jag går snart ut 1an men jag trivs inte på skolan jag går. jag trivs med linjen men vill byta linje för att kunna jobba som pilot i framtiden. Just nu går jag IT för att syv på min gamla skola sa att jag kunde gå IT och bara lägga till fysik 1a för att plugga vidare men de är helt fel då jag inte kan plugga vidare till pilot. Jag är också ensam tjej i min klass och i början var det okej men nu har jag börjat få ångest över att gå till skolan då det är jobbigt att vara ensam tjej. I skolan totalt finns det 6 tjejer då det är ett litet gymnasium som bara har IT och TE linjen. Jag tänkte välja teknik men var för lat för att välja de och trodde de skulle vara lätt i IT vilket det verkligen är. Jag vill helst byta till naturvetenskap (inriktning naturvetenskap och samhälle) men är rädd att jag måste gå om. jag skulle inte bry mig så mycket om jag fick gå om men vill ta studenten när alla mina kompisar tar studenten... jag vet också att jag bara kan plugga de jag behöver för att bli pilot på komvux men vill komma igång med pilotutbildning så snabbt som möjligt. och om man inte kan byta linje när det är så pass olika ämnen i båda linjerna kan man istället byta skola till en man kanske skulle trivas bättre på?

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Madeleine,

    det är mycket olyckligt att du inte trivs.

    Du skriver om att du vill i framtiden bli Pilot>>. Det finns olika sorters piloter; ex. Helikopterpilot>>, Stridspilot>>, Transportflygpilot>> och så kan man bli Helikopterpilot inom Försvarsmakten>>. Och för inte så länge sedan "skapades" det ett nytt yrke - Drönarpilot>> som ofta också kallas för Drönaroperatör.

    Vilka behörighetskrav som ställs till alla de olika pilotyrken - kan variera. Din syv har rätt i att det ofta behövs bl a godkänt betyg i en gymnasial kurs Fysik 1a. Det är en kurs á 150 gymnasiala poäng. Den kan man läsa på komvux på heltid på 7.5 veckor. Så det är inte "a big deal", så att säga. Det går att komplettera efter gymnasiet. 7.5 veckor är ca en femtedel av ett läsår... inte så lång tid.

    Att vara ensam eller en av de få tjejer i klassen kan, som jag mycket väl kan förstå, bli ett problem. Men har du tänkt att det i framtiden, när du ska utbilda dig till pilot, mycket väl kan bli så att du blir ensam tjej där, på utbildningen? Det är så att majoritet av piloter är män. Man kan tycka vad man vill om det och komma med olika förklaringar till varför det är så - men så är det idag, och jag tror knappast att det kommer att ändras så mycket inom de närmsta året, tyvärr. :(

    Du har rätt i mycket av det du skriver, t.ex att det inte går att byta från ett yrkesprogram till Naturvetenskapsprogrammet utan att behöva börja om från åk1, på nytt.
    Om du vill ta studenten samtidigt som dina jämnåriga, bör du antingen hitta ett sätt att börja trivas bättre på din skola eller att byta till samma utbildning på en annan skola - men på en annan skola är det troligtvis inte fler tjejer i klassen på ditt nuvarande program. Ditt program är ett program med få tjejer och på de flesta skolor finns det "noll" tjejer på den utbildningen. Så är det tyvärr. Vad har du för förslag?

    Jag tänker också på yrkeslivet för dig - på sikt, om 10 år, t.ex... om du väljer att bli pilot, kommer du troligtvis vara en av väldigt få kvinnor på din arbetsplats. Det är mycket möjligt att du blir ensam kvinna på din arbetsplats. Om det är ett problem för dig, då kanske du måste välja ett annat yrke, tyvärr.

    Ang. vilken gymnasial utbildning som passar bäst för den som vill i framtiden bli pilot, så skulle jag säga - Flygteknikerutbildning>>, som är ett specialprogram med egna examensmål.

    FTU finns bara på några få gymnasieskolor; utbildning är Riksrekryterande, dvs alla elever från hela Sverige söker på samma villkor. Det finns 2 inriktningar - Flygplan och Helikopter. Inr.helikopter finns på fem skolor>> och inr.flygplan - på 9 skolor>>. Om du väljer att söka till FTU måste du börja om från åk1.