Abbe
    Hej jag går mitt första år på Ekonomi/Ekonomi och jag undrar om det är möjligt att kunna byta från Ekonomi till Sam/Media, utan att behöva att behöva gå om 1:an?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, det kan gå om rektor på det nya programmet fattar beslut om individuellt anpassat program. Det är inte din rättighet att kunna byta program men jag råder dig att fråga rektor på den skolan dit du vill byta. Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Hej igen, eftersom jag inte har läst psykolog 1, media eller naturkunskap 1 så behöver jag ju läsa till dem kursern. Men är detdet möjligt att bara läsa till typ psykologi och natur eller måste jag läsa till media också
    • Liselotte : Du vill ju byta till Sam/MEDIA & du måste ju därför vara intresserad av Media kurser. Vad är anledning till att du vill byta program? Detta är viktigt att veta för att kunna ge dig bra råd.
    • : menar att måste jag läsa igen ettans kurs efter man har väl 2 individuella val i samhällskursen, ville välja sam från början men är ganska dålig på språk så valde ekonomi och det passade mig inte så bra som jag trodde
    • : ettans kurs i media menar jag då
    • Mikael : Om du söker om till åk1 på SA, kommer du att läsa hela SA med alla kurser. Om du byter, är det upp till rektor på SA att besluta om du får läsa individuellt anpassat program. I din studieplan kommer framgå vilka kurser du läser. Media kurs får bytas ut mot en annan kurs och det är rektors beslut.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Abbe!

    Att byta gymnasieprogram är inte någon rättighet. Du måste först få svar/beslut från rektor på det programmet dit du vill byta att det är OK, att du får byta. I så fall kommer du att göra Individuell Studieplan tillsammans med Studie- och yrkesvägledare på den nya skolan (eller det nya programmet på samma skola). Du kan inte på egen hand bestämma vilka kurser du måste läsa och vilka kurser du kan skippa. Det är enbart de valbara kurserna, framförallt 200 poäng inom Individuellt val som du kan "fritt" välja (inte helt fritt heller för att man kan inte läsa kurser som skola inte kan erbjuda).

    Det kanske hjälper om du tittar på programplaner och jämför den planen som ditt nuvarande program har och den planen som det programmet har dit du vill byta. Här är dem: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    Det spelar stor roll om rektor på det nya programmet fattar beslut om Individuellt anpassat program eller ej. Om inte, då är det alla obligatoriska kurser som ingår i SA som du bör läsa.
    Om beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram fattas av rektor, då följer du den planen som du utarbetar tillsammans med SYV på skolan och ditt Examensbevis (eller Studiebevis) kommer att vara annorlunda mot det som resten av klassen får.

    Om du vill, kan du läsa om vad som gäller ang. Individuellt anpassat program: http://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat

    Bra om du läser här http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram om vad som gäller vid programbyte. Viktigt att du förstår att det är inte din rättighet att byta program. Det KANSKE går men du kan inte kräva det utan bara fråga och det är rektors beslut som gäller.

    Din rättighet är att (i fall dina vårdnadshavare är med på det, du är ännu inte myndig) att söka på nytt till åk1 - det vill säga upprepa ansökningen från förra året och se om du kommer in på SA och då läser du om åk1. Missa i så fall inte tiden: ta reda på när Omvalsperiod är (det behöver inte vara exakt samma tid som förra året) och be SYV om hjälp att göra ansökan. Du konkurrerar om plats med dina betyg från åk 9 i så fall.

    Jag hoppas att du nu förstå varför det är för tidigt att i detalj planera vilka kurser du måste läsa. Du måste först veta på vilket program du kommer att läsa. Om du stannar på Ekonomi, till exempel, undersök möjlighet att inom Individuellt val, 200 poäng, välja de kurser som du är intresserad av - Samhällsvetenskapliga kurser eller Media-kurser.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna