Lilly
    Jag är en tjej på 17 år som snart ska börja mitt andra år på vård och omsorgsprogrammet. Jag har kommit på under året att jag inte vill jobba inom vården. Jag har ingen aning om vad jag vill göra men jag älskar musik och kreativitet. Jag lämnade in en ansökan för sent och sökte om estetiska linjen musik men pga förseningen så jag kom sist i kön (plats 53 och de tar in 30 elever). Jag sökte också barn & fritid eftersom att jag tycker om barn. Jag har ingen aning om vad jag vill bli eller vad jag ska göra. Det är omöjligt för mig att komma in på musik och ska jag gå barn och fritid så känns det som att jag likagärna kan gå kvar på vårdlinjen. Snälla hjälp :(

    2 Svar

    Hej Lilly!

    Det är svårt att redan vid 17 års ålder veta vad man vill göra i framtiden.
    Nu har du ett års erfarenhet ifrån vård och omsorgsprogrammet och som du beskriver verkar det inte kännas bra för dig.
    Ett alternativ är att du läser svenska 3 och engelska 6 (alt som individuellt val) för att få behörighet till att senare studera på högskola/universitet.
    Yrkeshögskolan har också andra utbildningar som kanske kan vara ett alternativ för dig efter studenten.
    Då kan du studera något annat senare.

    Men nu har du trots allt två år kvar i gymnasiet, det är också viktigt att du orkar behålla motivationen.
    Din motivation kanske blir större om du söker ett annat program.
    Det finns också en del hinder när du vill byta program, kurserna måste stämma någorlunda så att du inte missar kurser som det nya programmet läst tidigare etc..

    Jag tycker att du ska fundera på vad du tycker är roligt och om det är värt att gå kvar på vård och omsorgsprogrammet. Du kan gå in på den här hemsidan, http://www.gymnasieguiden.se/informeras
    och gå in på respektive program och läsa "programplan". På programplanen ser du vilka kurser som ingår i olika program.
    För även om du börjar estetiskaprogrammet inr musik är det många andra ämnen som tillkommer.
    Jag tycker att du ska göra det för att inte göra något förhastat beslut.

    Viktigt att du också kommer ihåg att om du läser Svenska 3 och Engelska 6 har du möjlighet att efter studenten studera till något annat.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV
    • : Hej! Är otroligt tacksam för ditt snabba svar!
    • : Jag är ju i valet och kvalet mellan att gå kvar eller byta. Jag har inte så mycket problem med pluggmotivation, jag har nästan A i alla kurser rakt igenom förutom matte där jag bara har C. Jag funderar på att om det är värt att gå kvar, bara för att gå klar en utbildning och ha nåt att falla tillbaka på, nåt jag kan jobba extra som i framtiden. Jag menar jag kommer ju alltid ha med mig det i bakfickan. Det jag är mest rädd för är att jag ska låsa mig själv och kanske i framtiden komma på vad jag vill bli men sedan inte kunna eftersom att jag inte läst ''rätt'' ämnen. Finns det chanser att välja precis alla olika ämnen och kanske läsa det som fattas i framtiden när jag kommit på vad jag vill? Jag är sjukt rädd att inte det ska gå. MVH Lilly
    • : Sen är jag typ rädd att det inte ska kunna gå att bli något inom musik om jag inte går estetiska linjen på gymnasiet. Ex. om man ska söka till nåt högre efter gymnasiet för att kanske bli musiklärare. Då kanske man behöver ha läst massa musikteori osv. och om jag inte har gjort det, är det då omöjligt för mig att bli musiklärare? Jag håller på mycket med musik på sidan av skolan och älskar det, men musikteori är inget jag kan något om. Folkhögskola skulle också vara roligt att gå med inriktning musik, men även där vet jag inte om man kan komma in om man inte läst ex. musikteori
    • Milla : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig, svar på dina kommentarer. Kommer inom kort! Milla SYV
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lilly!
    Du fick svar från min kollega Melina som jag också kan ställa mig bakom.
    Du kan flera olika alternativ.
    Om du väljer att gå kvar på Vård- och omsorgsprogrammet, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på VO.

    Jag håller med Melina om att det är fördelaktigt för dig att välja läsa Svenska 3 och Engelska 6, vilket du har rätt till för att varje gymnasieskola är skyldig erbjuda möjlighet att få grundläggande behörighet till högskoleutbildningar på samtliga yrkesprogram. Övriga kurser inom programfördjupningen skulle du ev. kunna önska läsa Barnhälsovård (du gillar ju barn), Mental träning och Entreprenörskap (här tänker jag på att musiker är ofta egna företagare och/eller entreprenörer). Temat för gymnasiearbete skulle du kunna välja "Musikens helande kraft och hur den kan användas inom vården" (ngt. i den stilen i alla fall). Jag är inne på den tanken att det är inte omöjligt att hitta en gränssnitt Vård/Musik. Exempel: man kan utbilda sig till musikterapeut.

    Om du väljer att byta till ett annat program, då behöver du troligtvis läsa om åk1 igen. Det kan bli mycket svårt och t o m kanske omöjligt att börja å k 2 på ett nytt program om du läste åk1 på VO. Barn och fritidsprogrammet kanske du skulle kunna byta till utan att "förlora ett år". Här är det upp till rektor på den nya utbildningen att bestämma om hen vill fatta beslut om Individuellt anpassat program för dig. Här är du också beroende av om det finns plats på BF i åk2 på någon skola som ligger på pendlingsavstånd från dig.

    Ännu ett alternativ för dig är att söka om till ett nytt program - t.ex. Estetiska programmet och läsa alla 3 år på ES. Om huruvida du kommer att få jobb eller bli en framgångsrik egen företagare/entreprenör efter ES, kan inte vi svara på.

    Som du själv skriver är det bra att ha "något att falla tillbaka på", ett yrke Undersköterska som du får på VO som du alltid kommer att ha med dig "i bagaget".

    Hoppas mitt svar tillför ngt och blir till nytta för dig!
    Önskar dig lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare