Roza
    Hej !
    Jag är elev som just nu går i Naturbruk i Spånga gymnasium. Jag ska börja andra året i gymnasiet efter sommaren.
    Problemet som jag har är att jag ångrar mig över linjen. Jag känner att man Inte får så många valmöjligheter att plugga i universitet efter gymnasiet. Jag vill byta till naturnatur för att de ger större utbredning efter gymnasiet. Min egna syv sa att jag kan ta in mina poäng efter gymnasiet, och det kommer ta ett år och att det finns en chans att ja inte kommer in. Men jag känner att de kanske är bättre om jag går om ett år och läser även in spanska och högre matte så att jag får högre merit poäng. Men det är verkligen ett svårt val då jag vill ta studenten samma år som mina kompisar men ändå känna mig bra med min linje . Nu behöver jag verkligen er hjälp. Jag vill gärna veta om det skulle vara en stor skillnad med att ta om ett år eller fortsätta läsa naturbruk och läsa ett år eller mer efteråt?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, jag förstår att du står inför ett tufft beslut - där båda alternativen betyder en del uppoffring. Du får fundera på vad som väger tyngst;

    1. Ta studenten med dina kompisar och komplettera matte och naturvetenskapliga ämnen efter gymnasiet.

    eller

    2. Gå om ett år för att i så fall få full naturvetenskaplig behörighet från början?

    Fundera på följande när det gäller de olika alternativen; Trivs du på ditt program även om det inte betyder att du får full naturvetenskaplig behörighet till högskolan? Tycker du om skolan och klassen du går med, har du kompisar, bra stämning? Måste du byta skola om du byter program - är det ok? Vilka utbildningar har du i tankarna när du funderar på att plugga vidare?

    Att gå på gymnasiet innebär mycket annat än bara få de tekniska behörigheterna tänker jag. Det bör ju även vara en tid där man lär känna nya människor med gemensamma intressen och skapar fina minnen i en gemenskap där man förhoppningsvis stöttar varandra i studierna. Behörigheter kan man alltid plugga till via Komvux där du kan komplettera kurser alternativt via ett Naturvetenskapligt basår på högskolan. För det basåret behöver du ha läst upp till Matte 3.

    Känner du dock att du har noll intresse för ditt program och verkligen tycker skolan blir en pina då ska du såklart försöka förändra din situation - viktigt att göra det av rätt orsaker. Sen är det ju viktigt att du är medveten skillnaden på ett yrkesprogram och ett högskoleförberedande program. Studietakten på ett högskoleförberedande program som Natur är väldigt hög, matte är huvudämne som man läser i väldigt snabb takt och som man ofta behöver lägga ner tid på även på fritiden inklusive många andra teoretiska ämnesområden som kan vara mer krävande än på ett yrkesförberedande program.

    Fundera på allt detta i lugn och ro nu under sommarlovet. Hoppas du kommer fram till ett för dig bra och väl övervägt beslut. Lycka till!/Lena, Syv
    • : Jag är väldigt tacksam för ditt svar !
    • : Det jag känner för Naturbruk jag går nu är bra jag gillar min klass och skolan. Linjen är rolig men de ända problemet jag har nu är att jag inte får den behörighet till att plugga det jag vill efter gymnasiet. Jag har läst mycket också om att jag kanske inte kommer in i det naturvetenskapliga basåret och att jag kanske behöver läsa mer än ett år för att jag måste läsa in matte 3. Är det inte bättre då att jag går om i Naturnatur och även får meritpoängen. Jag vet att naturnatur kommer bli tufft men om jag kämpar på och pluggar 1-3 timmar per dag så tror jag att jag kommer klara av de. Jag har väldigt svårt att välja mellan dessa två alternativen. Så jag undrar om ni kan ge mig lite mer fakta om vad som kanske borde vara bättre att välja om jag vill ha ett större steg i att plugga vidare efter gymnasiet.