Oliver
    Jag går för tillfället ES inriktning media på en friskola i Skellefteå och börjar mitt andra läsår nu efter sommaren.
    Jag är totalt ointresserad av media och har för nuvarande F i det ämnet. I framtiden vill jag bli egen företagare, riksdagsledamot eller jurist.
    Har jag större chanser att ta mig in på juristhögskolan om jag läser en linje som till exempel Ekonomi eller Samhälls? Kan jag komma in på juristhögskolan även om jag fortsätter på mitt nuvarande program ES media och i så fall, hur stora chanser har jag i jämförelse med om jag skulle gå Ekonomi eller samhälls?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Hej Oliver!

    För att komma in på jurisprogrammet krävs höga betyg, beroende på vilken skola eller när du söker så kan det variera hur höga betyg det är som krävs.
    För att ha rätt att söka (vara behörighet) krävs det att du har en grundläggande behörighet, det har du gjort oavsett om du läser det Estetiska programmet eller t.ex Samhällsprogrammet.

    Förutom grundläggande behörighet krävs särskild behörighet till juristutbildningen. För att kunna antas måste du ha studerat Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    När du sedan söker till juristprogrammet är det bra att kunna konkurera om platserna, ett sätt att öka dina möjligheter är att läsa kurser på gymnasiet som ger meritpoäng. En del kurser i Engelska, Matematik samt modernt språk kan ge dig meritpoäng. Ofta kan det vara lättare att "nå" dessa meritpoängskurser på andra högskoleförberedande program än just det Estetiskaprogrammet.
    Det Estetiska programmet är det högskoleförberedande program som har lägst antal kurser som ger meritpoäng eller särskild behörighet till högskolans utbildningar.

    Så det kan vara en fördel med att gå ett annat högskoleförberedande program, men i övrig är det viktigt att du läst kurser för att vara behörig samt får höga betyg för att söka jurisprogrammet.

    Som jag förstår det är det ett tag kvar tills att du är klar med gymnasieskolan, det finns många andra utbildningar som kan vara intressanta för dig och som inte kräver lika höga betyg. Det viktigaste är att du läser något som du är intresserad av!

    På frågan om du ska byta program är det svårt att svara på, en del kurser inom olika program är inte alltid så roliga, det är väldigt individuellt. Även om du byter program kommer det förmodligen vara andra kurser där också som du inte tycker är så roliga.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV