chonti
    Hej! Min kompis går första året på vård och omsorgsprogrammet men känner att det inte riktigt är hennes grej. Hon vill byta till samhällsprogrammet men vet inte riktigt om hon kan det. Kan man byta nu eller är det försent? Blir det mycket att ta igen för att hinna ikapp? Ska man byta eller ska man vänta med att byta till nästa antagning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Chonti,
    för att din kompis skulle kunna byta från VO till SA måste "hen" ta reda på följande:
    1. finns det PLATS på SA?
    2. tycker rektor på SA att det är fortfarande möjligt att byta?
    3. är din kompis behörig till SA (det är en annan behörighet till SA eftersom det är ett högskoleförberedande program till skillnad mot VO som är yrkesförberedande)?

    Om din kompis är behörig, bör "hen" kontakta rektor på Samhällsvetenskapsprogrammet och fråga om det finns en ledig plats och i fall en ledig plats finns, om Rektor tar på sig hjälpa med att komma i kapp /rektor kommer i så fall be lärare att hjälpa din kompis extra för att läsa in det som "hen" har missat sedan skolan började i mitten av augusti/.

    Det är inte optimalt att byta så sent som i slutet på oktober. Det är tufft att komma ikapp och betygen blir med största sannolikhet lidande, men det är upp till Rektor på SA att besluta om det är fortfarande möjligt att byta. Om din kompis är under 18 år, måste hen fråga sina målsmän, vars samtycke behövs.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte