Vanja
    Hej!

    Jag går Pre- IB (första året), och det tänker jag göra klart. Men IB är inte riktigt min grej, och jag dras mer till estetiska ämnen. Därför har jag tänkt att börja på Estet med inriktning teater nästa år.

    Men, nu till min fråga, kan jag välja Estet teater och välja att läsa fler ämnen än vad estet erbjuder? För jag vill gärna studera lite mer, så att jag säkert får behörighet till universitet/högskola och kan utbilda mig till det jag vill!

    Mvh,

    Vanja Lehtola

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är upp till varje gymnasium att ha ett kursutbud inom t.ex Programfördjupningen eller Individuella valet där du kan välja lite fritt vad du är intresserad av. Vill du dock läsa ännu mer än 2500 poäng då måste du ha tid till detta och det kan ju vara svårt att veta innan du har börjat Estet. Börja med att kolla skolors utbud under detta år och se vad som skulle passa dig. Lyssna med skolorna om dina möjligheter att läsa mer än 2500 poäng.

    Det kanske dock är bra att du mer specifikt funderar på vilka kurser du vill läsa mer av. Estet täcker ju in det mesta av det samhällsvetenskapliga området på högskolan förutom att du inte läser så mycket matte. Så matte kan vara bra att lägga till. /Lena, Syv