Student
    Hej SYV

    Jag har länge gått runt och funderat på att byta linje och skola då min skola inte passar mig och håller sig absolut inte upp till mina förväntningar både lärarmässigt och skolmässigt generellt, samma gäller linjen jag går.

    Jag funderar på att byta tillbaka till Sam sam eller gå Ekonomi ekonomi eller Ekonomi Juridik på en annan skola.

    Jag har gått Natur i ett år men jag har precis börjat med natur ämnena, alltså har jag redan blivit färdig med Samhällskunskap 1, Religion 1 och Historia 1, Matematik 1C och 2C, Svenska 1, Engelska 5 och Franska 3.

    Mina frågor är, Är jag försent ute att byta linje helt och en helt ny skola? Vilka ämnen måste jag läsa in om jag bestämmer mig för att gå en av de linjerna, Måste jag gå om ett helt år?

    Tacksam för snabbt svar
    • Student : Jag borde också tillägga att jag går tvåan i naturvetenskapsprogrammet inr. Naturvetenskap
    • Mikael : Kan du tänka dig söka på nytt, dvs till åk 1 igen?
    • Student : Det är just det jag försöker att undvika då jag redan har läst alla samämnena (förutom geografi som jag enkelt nog kan ta igen då jag säkert inte kommer att behöva göra om matten)
    • Mikael : Det handlar om ledig plats som kanske inte finns... Och även om plats finns, behöver inte rektor ta in en ny elev i alla fall.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Fråga på alla de skolor dit du vill byta - om ledig plats finns och i så fall kan rektor ta in dig och hjälpa dig ordna med studieplanen, t.ex genom Individuellt anpassat program. Om ingen ledig plats finns -spelar det ingen roll vilka kurser du har betyg i eller läser nu.

    Elevens rättigheter är att kunna söka till åk 1 och att gå den utbildning som man är antagen till. Allt annat är det så att man kan ha tur ... T.ex att ledig plats finns i åk 2 och rektor tar in. Men det är inget man kan kräva utan bara hoppas att det går bra ...

    Du kan försöka byta och vi hoppas det går bra men om det inte går, sök till åk 1 till hösten och vi får i så fall hoppas att du blir framflyttad/uppflyttad och kan klara gymnasiet till sommaren 2020.

    Hälsningar

    och lycka till!

    Mikael

    Om ledig plats finns brukar rektorer be att få se elevens individuella studieplan, tidigare betyg och närvarorapport och sedan träffa eleven också innan de fattar beslut om antagning till skolan mitt i läsåret eller till hösten -in i åk2&3.