Hanna
    Hej hoppas du kan hjälpa mig
    Jag har börjat på gymnasiet natur på en skola som har ett högt tempo
    Jag är väldigt orolig över om jag kommer att klara av fysik och matten där med tanke på att lärarna säger att de kommer gå väldigt fort i matten. Jag gillar inte no ämnen gillar mer so ämenerna
    Jag tänker på att jag kommer misslyckas hela tiden och jag har en jobbig känsla i kroppen för det
    Mina föräldrar säger att jag inte ska byta. Och sen är jag orolig över att jag inte kommer komma in på högskola för gymnasiet jag går på är väldigt svårt det heter soltorg.
    Jag vill nåt med typ av medicin vill byta till samhäll
    Min fråga är kan man byta linje och gymnasium efter tre två veckor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!
    Jag ser att du är 16 år och ännu inte är myndig.
    Om dina föräldrar (vårdnadshavare) säger Nej till skolbyte, då kan du inte byta. Du behöver tillstånd från dina vårdnadshavare till alla viktiga beslut (och byte av utbildning är ett sådant mycket viktigt beslut).

    Du skriver att du är intresserad av medicin men samtidigt att du inte är så road av NO-ämnena men gillar SO mycket bättre.

    Du kanske vill bli folkhälsoplanerare eller administratör inom vården (t.ex. Vårdsekreterare eller Läkarsekreterare). Man kan jobba inom "medicin" på olika sätt.

    Du kan söka till nästa år och gå om åk1 från hösten 2016. Det kan du ha i åtanke - om du nu vill försöka hänga med i skolan och göra ditt bästa.

    Mitt råd är att du pratar med kurator på din skola och med din mentor/klasslärare och även med ämneslärare i NO ämnena - och berättar vad du känner och tänker och ber om råd.

    Om det finns lediga platser på SA programmet, skulle du kunna byta nu på en gång. Men det går inte utan dina vårdnadshavares tillstånd.

    Det är viktigt att du trivs med din utbildning, annars är det svårt (men ej omöjligt) att klara studier med godkända resultat.

    Prata med dina föräldrar, berätta hur det känns för dig nu. dina föräldrar vill ditt bästa, är jag helt säker på. De känner dig väl också, därför tycker jag du bör lyssna på deras åsikter och argument.

    Hoppas något i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och jag kommer att hålla tummarna för dig!
    ANNA