Johanna
    Jag går sista året på gymnasiet inriktning ekonomi-juridik. För ett år sen fick jag en sjukdom som fick mig att tappa kraften och jag blev hemma. Missade skolan från februari-juni (gjorde skolan hemifrån). Nu när skolan skulle börja Igen vet jag inte vad som har hänt. Jag är rädd och får ångest och liknade när jag ska till skolan. Därför undrar jag om man nu i min sits kan byta från en teoretisk linje till en praktiskt och ändå få studenten iår?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, så jobbigt för dig! Du måste absolut se till och få hjälp och stöd i detta - prata med Skolsköterska eller kurator på skolan! Samtala om att du varit hemma en hel termin och nu plötsligt ska börja skolan med all de krav som finns - det kanske inte är så konstigt att du behöver tid att vänja dig.

    Dessvärre kan det nog vara svårt att helt byta program och räkna med att gå in i trean - du har missat alldeles för många kurser på det nya programmet. Så jag tror absolut att det bästa är att diskutera igenom hur du ska klara ditt sista år så bra som möjligt. /Lena, Syv