Frida
    Hej jag vill plugga inom djursjukvården men skolan jag går på funkar inte för mig. Kan man gå en annan linje i gymnasiet t.ex vård och omsorg? och sedan fortsätta att plugga djursjukvård på universitetet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Tråkigt att det inte funkar för dig att läsa på din nuvarande skola.
    Men du kom med ett mycket bra förslag och här nere kommer jag förklara för dig hur du kan gå tillväga för att uppnå din dröm!

    Djursjukvård kan man läsa på högskola och på yrkeshögskola.
    På YH ändras utbud ganska ofta - så det är svårt att säga vilken eller vilka utbildningar som kommer att finnas när det blir dags för dig att söka. Just nu finns det http://www.yhguiden.se/utbildning/onnestads-yrkeshogskola-och-svalofs-gymnasium/djurvardare-utoekad-niva-djursjukvard-med-roentgenkompetens

    En högskoleutbildning som passar in i dina önskemål är http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/djursjukskotare/ som kräver följande behörighet:
    grundläggande behörighet
    + särskild behörighet: Matematik 2 (a, b eller c); Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1.

    Det är möjligt att uppnå behörighet till en YH och/eller till en högskoleutbildning på ett antal olika gymnasieprogram. Du undrar om du kan gå Vård- och omsorgsprogrammet.

    Om du går ett yrkesprogram (t.ex. VO http://www.gymnasieguiden.se/program/VO ) läs kurser för Grundläggande behörighet, som du har rätt till (men du måste säga till på skolan). Det är följande kurser:
    engelska 6 och svenska 3. Båda kan läsas som Programfördjupande på VO.
    För särskild behörighet behöver du läsa Matematik 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och Naturkunskap 2. Matte 2a får läsas som programfördjupande på VO.
    Samhällskunskap 1a1 läses som obligatorisk kurs på VO.
    Naturkunskap 2 kan du ersätta med andra kurser (du behöver, alltså, inte nödvändigtvis läsa Naturkunskap 2). En ersättningsmöjlighet: Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1, Hälsopedagogik, Medicin 1 och Etik och människans livsvillkor.
    Om du får godkända betyg från alla de ovan nämnda kurserna på VO, är det detsamma som om du fick godkänt betyg i Naturkunskap 2.
    På så sätt blir du behörig söka till Djursjukskötare på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet.

    Ang. behörighet till en Yrkeshögskola, så är det mer flexibelt. Du söker till YH på alla de meriter du har och vi håller tummarna!

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA