Elev

    Hej! Jag går i åk 3 och går natur- och samhällsvetenskapliga linjen. Insåg i trean att jag valde fel linje, vilket har reflekterats på mina betyg. Jag vet att man kan läsa en kurs på komvux som man tidigare inte har gjort, men hur gör jag så att den kursen byts bort mot en kurs som jag har läst? Eller är det inte möjligt? Ex; hade jag kunnat byta ut Kemi 1 mot samhällskunskap 3? Om inte, hur gör jag då? Jag vet att det finns något som heter ett tekniskt basår där man kan läsa upp naturvetenskapliga ämnen, finns motsvarigheten för samhällsvetenskapliga ämnen? Högskolan och linjen som jag vill ansöka till efter gymnasiet kräver inga naturvetenskapliga ämnen. Tacksam för svar!

    • Julia : Vad krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildningen som du vill söka till?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    i examensbeviset från gymnasiet kan ingenting ändras. Om du däremot inte uppnår kraven för examensbevis och får ut endast ett Studiebevis, då kan du komplettera mot examensbevis på komvux. Det är inte alls självklart att läsa vilka kurser man vill på komvux. För det första, så är det mycket möjligt att komvux i din kommun inte kommer erbjuda läsa en kurs Samhällskunskap 3, över huvudet taget. Den kursen krävs inte för särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning och kanske inte erbjuds på komvux. Sedan är det också så att komvux har begränsade resurser och varje studieplats på varje kurs kostar pengar. Från 1 juli 2021 ändras prioriteringsreglerna på komvux och hen med "störst behov" kommer få plats i första hand. Idag är det "hen med kortast tidigare utbildning". Hur "störst behov" kommer att tolkas är inte helt klart.
    Så, om du uppnår kraven och får ut examensbevis, kommer du - för att höja ditt meritvärde- antingen höja betyg i kurser som redan ingår i ditt examensbevis, och/eller skaffa fler meritpoäng. Max meritp. är 2.5.
    Om du i slutet av år3 på gymnasiet får ut ett Studiebevis, kan du på komvux läsa för att komplettera upp till examensbevis. Exakt vilka kurser du får läsa på komvux, måste du prata med SYV-en på komvux om. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I komvux-uppgift ingår inte att se till att du får högt meritvärde, utan endast att du blir behörig till den utbildning du vill söka till. För konkurrens kan komvux hänvisa till att göra högskoleprovet, eller hitta andra utbildningar att söka till som inte kräver så högt meritvärde.

    Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Vad gäller exam.bevis från komvux, så får inte kursen Idrott och hälsa 1 ingå, men då krävs det också 100p.mindre (2400p. medan i exam.bevis från gymnasiet ingår 2500poäng). Vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux är "friare" än på gymnasiet och ytterligare mer flexibilitet planeras fr¨n 1 juli 2021 (men tanken här är att så mycket som möjligt korta ner kompletteringstiden, så att man läser färre kurser på komvux, jämfört med idag).

    • Elev : Hej! Tack för svaret på min fråga. Det enda jag vill är att höja mig för att kunna komma in på min drömutbildning och strömskolan. Därför undrar jag, i och med att ex Kemi 1, Fysik 2, Biologi 1 etc inte är ett krav för att komma in, undrar jag om man på något sätt kan byta linje. Jag vet med mig att jag inte kommer kunna höja mig i ex fysik 1 som jag gärna hade velat och då tänkte jag att istället för att göra en prövning på de ämnena så kanske jag kan byta min linje till samhälle på något sätt.
    • Elev : Kan man inte göra det? Kan man ej byta från natur- och samhälle till enbart samhälle?
    • Peter : Har man ett högskoleförberedande examen, kan man inte ta ännu ett. Däremot är det inte förbjudet att få ut yrkesexamen (eller examina, flera stycken) men då måste man uppfylla kraven för yrkesexamen "mot det aktulla yrket", t.ex läsa på komvux mot yrke Undersköterska, Elektriker eller Bussförare. Yrkesexamen som inkluderar godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 ger också grundläggande behörighet till högskolestudier. Yrkesexamen kan inkludera också en hel del samhällsvetenskapliga kurser (från 1 juli 2021 blir det ännu mer flexibelt vilka kurser som examensbevis från komvux kan innehålla). men kravet på minst 400poäng yrkeskurser + godkänt GA, gymnasiearbete med temat som passar in på det valda yrket måste ingå, så det är minst 500 poäng att läsa på komvux = 25 veckor på heltid, om du blir antagen av komvux i din kommun, vilket på förhand inte kan garanteras.
    • Elev :

      Okej, så enda sättet för mig att komma in på utbildningen som jag vill är att göra prövningar på kurser som jag redan gjort för att höja mig?

    • Mikael : Ja, och även göra högskoleprovet (för att konkurrera i HP-urvalsgruppen), och du kan också se om du vill försöka komma in på en av folkhögskolornas Allmänna kurser för att läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet (för att konkurrera i BF-urvalsgruppen också). Det är inte ovanligt att konkurrera i flera urvalsgrupper samtidigt.
    • Mikael : Du kan också se om din drömutbildning kommer göra antagning även i gruppen AU, alternativt urval, vilket är ett Undantag och sällan tas i bruk. Men om just din utbildning kommer använda sig av AU, kan du söka även i den urvalsgruppen och komma in med lägre meritvärde än annars skulle krävas.
    Läs alla kommentarer