K
    Hej. Jag går i komvux och håller på att läsa till ett examen till högskoleförberedande program. Det var så att jag funderar över att byta en av matematik ämnen som jag hade läst mot samma matematik ämne men i en annan linje. I det här fallet har jag läst matematik 2c och fått betyg i det men vill byta detta till ett matematik 2a istället. Är det möjligt att bara skriva matematik 2a i mitt examen istället för 2c men med samma betyg?
    • Ludmila :

      vad spelar det för roll om det står matte 2a eller 2c i examensbeviset om du har samma betyg i de kurserna? du skriver i din fråga "matematik 2a i mitt examen istället för 2c men med samma betyg"?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K!

    Jag undrar samma sak som Ludmila (se kommentar till din fråga): om du har samma betyg i matematik 2a och i 2c, då spelar det ju ingen roll vilken av de kurserna som kommer ingå i ditt examensbevis, eller?
    Du får förklara mer för att ge oss möjlighet att ge dig relevant svar.

    Annars gäller: innehåll i examensbeviset är det ytterst upp till rektorn p¨komvux. Ansvar brukar vara delegerat till SYV, som tillsammans med dig gör planering mot examensbevis. Vilken kurs i matte på nivå 2 som ingår i exam.bevis från komvux beror på vilken inriktning man har på sin examen, om det är naturvetenskaplig eller teknisk inriktning, bör betyget i matte 2c ingå (det är så vi tolkar reglerna här på FRåGA SYV). Men ta gärna den frågan med SYV på komvux där du läser nu.
    Vi brukar rekommendera göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux och sedan följa den planeringen.
    Vänligen
    ANNA