Emil

    Hej Jag läste tyska 1 och 2 i gymnasiet men fick underkänt i tyska 2 pga att jag inte hade någon motivation alls att lära mig tyska längre. Jag har däremot efter gymnasiet lärt mig själv mycket franska och skulle vilja komplettera mitt betyg jag fick underkänt i moderna språk. Min fråga är om jag vill läsa franska på komvux får jag ens det och skulle jag då söka franska 1 eller franska 2?

    • Milla : Har du redan fått ut dokumentet Examensbevis? Har du i examensbeviset F i tyska 2 ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    svar på din fråga beror på...

    Varför vill du få betyg i franska? vilka faktiska förkunskaper i franska har du? Vad kan komvux i din kommun erbjuda?

    ***
    Om du har examensbevis med F i tyska 2 i, som kurs i ditt examensbevis, alltså - då kan du höja det betyget endast genom få högre betyg i just tyska 2. Det måste vara samma språk och samma kurs inom det språket.
    Om du vill få meritpoäng för moderna språk, då är det från steg 3 som meritpoängen ges... alltså om du idag inte har max meritpoäng, kan du genom godkänt betyg i moderna språk 3 (vilket mod.språk som helst) få + 0.5 och genom godkänt betyg i mod.språk 4 - ännu + 1.0 meritpoäng. Med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen om du söker till svenska högskoleutbildningar.

    Om du vill läsa franska på komvux, vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Som regel börjar man med franska 1, om man inte har godkänt betyg i den kursen. Men om komvux i din kommun kan erbjuda dig göra nivåbedömning som visar att du kan börja på högre kurs, t.ex franska 2 (eller kanske t o m franska 3) - då är det inte förbjudet för komvux att ta in dig på en högre/svårare kurs direkt.

    Hänvisningar:
    allmän info om studieformen "komvux"
    kraven för examensbevis (från gymnasiet)
    info om meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare