Maja

    Hej, jag går första terminen på samhällsprogrammet. I våras när vi skulle välja program så har jag alltid velat gå ekonomiprogrammet, med inriktningen ekonomi. Jag har haft ganska svårt för matten och har tänkt mycket på det när jag skulle välja gymnasieval. Jag valde ekonomi från första början då de ämnena man läser tycker jag faktiskt är roliga och intressanta och lärorika men sista dagen man kunde ändra gymnasieval så bytte jag till samhällsprogrammet endast för matten. Nu i efterhand så har jag insett att jag ångrar det jättemycket då matten inte är ett problem. Samhällsprogrammet och ämnena man läser sen i tvåan och trean passar inte mig och tycker verkligen inte skolan är intressant eller rolig överhuvudtaget, det ger mig ångest och mår dåligt av att göra något jag egentligen inte vill. Har tänkt så mycket på detta och vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom jag ångrar mitt val. Första skolveckan hade jag även då tänkt skriva detta till min syv (vilket jag gjort nu) men det blev inte av eftersom de flesta i min omgivning sa ”ge det en chans” vilket jag gjort nu, och jag mår inte bra av detta alls. Jag har lätt för att lära mig och har meriten som krävdes för att komma in på ekonomiprogrammet och jag tycker vanligtvis skolan är intressant och kul men nu ända sen gymnasiet börjat har jag verkligen inte känt det. Jag vet själv att mina studier inte kommer gå så som förväntat om jag inte läser något som intresserar mig och det leder mig inte någonstans. Är även medveten om tidpunkten och allt jobb jag kommer behöva göra och jag är beredd att ta det. Fick detta svar av min syv: ”Hej, Förstår ditt dilemma och det är ju aldrig omöjligt att ta igen om man har tillräckligt med drivkraft. Det som är det stora problemet är att det inte finns plats på Ekonomiprogrammet, rektorn har nekat fler elever eftersom det är fullt, så din möjlighet är dessvärre att söka om till ettan om det är Ekonomi du vill gå. Du är välkommen till mig för ett samtal efter jullovet där vi kan diskutera dina möjligheter men ett byte nu är dessvärre inte möjligt.” Så jag ska gå på samtal hos syv efter jullovet och tog även kontakt med rektor. Detta skrev jag till rektor: (Ungefär samma som till syv men la till lite extra). Jag skrev detta till syv innan idag och fick svaret att det inte är möjligt eftersom det är ”fullt” i båda klasserna och att det endast går att börja ekonomiprogrammet till hösten i åk 1. Jag är medveten om de är tight om plats men jag anser att mina studier bara kommer gå sämre om jag läser något som jag inte tycker är intressant. Dessutom tjänar jag inget på att ha slösat ett år på samhällsprogrammet för jag anser att det bara slösar min tid, tid som jag känner att jag slösar bort istället för att ge mig chansen att jobba hårt för mina mål. Jag är en person som bara vill blicka framåt men känns som om jag är fast på samma plats sen i augusti då jag börja på samhällsprogrammet. Jag vet att med rätt motivation som jag har så kan jag åstadkomma mitt mål. Att gå om årskurs 1 till nästa höst känner jag inte är ekvivalent med mina mål och det som jag vill kämpa för. Jag har tappat min drivkraft sen skolan börjat och den är inte alls intressant och lärorik eftersom jag gör något jag inte vill. Detta har bara påverkat mig dåligt och jag ser helt ärligt inte ens någon mening med att komma till skolan överhuvudtaget eftersom detta har påverkat mig jättedåligt sen i augusti och jag ångrar mitt val verkligen. Jag mår dåligt utav detta och det gör mig ännu mer ledsen att det inte går att lösa när de är till exempel är 31 i ena ekonomiklassen och 30 i andra när ni endast har 60 plaster. Jag trivs inte på samhällsprogrammet överhuvudtaget och kommer endast till skolan för jag måste, men jag funderar på att inte börja komma alls för jag anser att det inte leder mig någonstans, vilket är synd för jag är en tjej som jobbar hårt för det jag vill och kämpar alltid för mina mål. Detta är svaret jag fick: Det är inte alltid lätt att göra rätt val, det förstår jag. Tyvärr är mitt svar detsamma som syv svarade dig. Du har möjlighet att söka om till ekonomiprogrammet till hösten. Det är många av kurserna som är lika och jag tycker att du pratar med syv om hur du kan lägga upp våren för att få med dig kurser som man läser även på ekonomiprogrammet. Jag tycker absolut inte skolan är förstående då de endast har 60 platser (30 i varje klass) men det är 31 i ena och 30 i andra, jag tycker det är så sjukt orättvist och mår dåligt av detta. Hur tycker du skolan hanterar detta? Jag ska prata med Syv efter jullov och sen om inte det löser sig så blir det antagligen möte med rektor för det ska gå, har man 60 platser så kan dom inte va 61. Finns det undantag för andra, finns det för mig med. Synd att det blivit så här och är väldigt besviken på min skola. Förstår helt ärligt inte riktigt.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Det är i Sverige så att endast Grundskola är Obligatorisk skolform. Är man klar med grundskolan, har man ingen skolplikt längre och gymnasiestudier erbjuds i "mån av möjlighet". Det är inte obligatoriskt att läsa på gymnasiet. Detta skriver jag för att förklara att det inte är elevens rättighet att komma in på gymnasiet, över huvudet taget. Elevens rättighet är att få läsa vidare där man är ANTAGEN med undantag för "för mycket skolk", då kan skola skriva av eleven, och då har hen ingen studieplats sen, tyvärr.
    Att du är beredd att kämpa och läsa mycket och är motiverad är jättebra! Problemet är att även om ledig plats fanns på ekonomiprogrammet, så skulle inte en elev från ett annat program bli antagen; detta p g a lärare har inte möjlighet att ta nya elever mitt i läsåret. En ny elev måste ha introduktion, handledarhjälp mm. och det tar bort lärarens tid från de redan befintliga elever som började läsa när läsåret började. Så, svar "finns ingen plats" är sant men det riktiga svaret är: "Även om det fanns ledig plats så tas inte elever från andra program in mitt i läsåret". Inte ens elever från samma program brukar tas in mitt i läsåret (med undantag: om familjen flyttade långt pga föräldrarnas arbete; eleven kan inte stanna kvar på skolorten ensam och kan inte pendla till sin gamla skola, då kan utbildningsförvaltningen "tvinga in" en elev på en gymnasieskola, men då oftast i samma program och inriktning som eleven fick på den gamla skolan). Men jag känner till några fall när eleverna nekades komma in i en ny gymnasieskola när familjen flyttade, trots att de vill komma in på samma program som de läste på sin gamla skola.
    Jag tror tyvärr inte du kommer bli antagen mitt i läsåret; och detta även om du vill komma in på samma utbildning men på en annan skola (på Samma utbildning på en annan skola kan eleverna i vissa fall "sättas in" av kurator-och-rektorn i samarbete pga vissa sociala omständigheter, om ngt. speciellt/svårt/tragiskt har hänt).
    Det är lärarbrist (tyvärr) och lärarna är överbelastade. För rektorn är det svårt att hitta behöriga lärare och hen är därför "rädd om dem", alltså kommer inte ge uppdrag att handleda en ny elev för att hjälpa eleven läsa in ett-års kurs på en termin, det kommer inte att hända.
    Även om eleven läste samma kurs under en termin på en annan skola, även i det fallet krävs viss introduktion av lärare; dessutom hinner man ofta olika långt in i kursen på olika skolor; delproven som var genomförda av eleven på sin gamla skola känner inte den nya läraren till. Då skulle den nya läraren behöva få överlämning av de "gamla" lärare, vilket tar tid och engagemang, som i så fall tas ifrån de andra elever i klassen. Du skriver att det är 30 elever i en klass och 31 i en annan... så läraren har redan 61 elever i en kurs. Läraren undervisar även i flera kurser. Hen är oftast också en klasslärare/mentor.
    Som sagt, jag blir extremt förvånad och också glad om du får som du vill. Tror tyvärr inte det kommer att hända, dock.
    Jag försökte förklara hur situationen ser ut och varför nya elever inte tas in mitt i läsåret.
    Mitt råd är att du gör ditt bästa och läser på med mål att få så många och höga betyg du kan i de kurser du läser nu och att du söker till åk1 till hösten. OBS! om du kan uppvisa godkända betyget i alla kurser du läser på SA nu, finns en realistisk möjlighet för dig att bli "uppflyttad" till årskurs 2 på Ekonomiprogrammet. Kurserna i årskurs 1 på SA och EK är mycket lika, på vissa skolor i princip samma kurser, kanske en kurs är olik, men resten samma kurser (men lite olika upplägg på olika skolor).
    Du får gärna jämföra programplaner för EK och SA.
    Programplan för SA finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan
    Programplan för EK finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan
    Det är mycket möjligt att få Examensbevis från SA och från EK men exakt samma kurser i exam.beviset (mycket beroende på vilka valbara kurser som skolan erbjuder och eleven väljer).

    • Anna : Jag håller i stort sett med svaret, ovan. Många kurser är exakt samma på samhällsvet. och ekonomiprogrammet. Eleven kan alltså få samma "kompetens" på SA som på EK, i stort sett. Mitt råd är också att eleven söker till årskurs 1 till nästa läsår men samtidigt försöker nu skaffa sig så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt på sin nuvarande utbildning.
    • :

      I min stad där jag går gymnasiet så har vi endast en gymnasieskola med 12 olika program. Samhällsprogrammet har 90 platser som är uppdelat i 3 klasser var, och varje klass har två mentorer var som undervisar i minst ett av de ämnena man läser. De finns som sagt 2 ekonomiklasser, 30 i varje. En bekant bytte från ett yrkesförberedande (vård och omsorgsprogrammet) till ekonomiprogrammet för ungefär en månad sen och det godkändes. Så min fråga är varför det inte godkänns på mig då jag läser samma ämnen förutom två (juridik och ekonomi) och de har redan gjort specialfall. Mamma har även tagit kontakt med rektorer då hon ville ha tydligare svar, SYV sa att jag kan klara av det vilket jag själv vet också då jag är bra i skolan sedan så har varje klass som sagt två mentorer var. Det har slutat många och börjat nya i den klassen och för senast 3 veckor sen så börja en ny. Jag har mått så dåligt av detta och känns inte riktigt som om någon tar hänsyn till det, vissa saker borde gå att lösa, kan andra kan väll jag med? Rektorn gav inget vettigt och bra svar, så nästa steg blir att ha möte. Vill man så går det. Såg även en tjej på denna sidan som bytt program efter 1 termin, vilket funkade, har även sommarlov att studera.

    • Anna : Du får gärna ringa till Skolverket - 08-527 332 00, eller be dina vårdnadshavara att ringa och be att få prata med en sakkunnig i Skoljuridiska frågor. Vi på FRåGA SYV har inget emot att du byter. Men vi bestämmer inte i den frågan. Vi kan bara förklara vad dina rättigheter som elev är och vad som kan man hoppas att få igenom... och vilka hinder och problem som brukar uppstå. Vi önskar dig lycka till! Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det gick! FRåGA SYV håller tummarna för dig!

    Frågor och svar

    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret
    • JJ12

      Få A på Ma2b efter F varning?

      Jag har F varning i Matte2b då jag inte klarat något prov. Jag har hel kurs prov i ämnet nu i maj. Är det möjligt att få godkänt ändå? Typ B-A nivå. Jag vet att det kommer vara svårt men jag vet också att jag klara det...

      Milla : : Hej!Betygssättningen är lärarens kompetens. Som SYV sätter jag inga betyg och i min utbildning ingick inte kunskap om betygssättningen. Dock vet jag av erfarenhet att det stora slutprovet (i slutet av... Läs hela svaret
    • Nanna

      Finns det ändå en chans??

      Hej! Jag valde Estetprogrammet Bild och form som förstahandsval, men nu fick jag beskedet att den linjen på skolan jag helst hade velat gå på inte kommer starta HT-24. Jag antar att det är för att för få valde just den linjen på den skolan,...

      Milla : : Hej!du måste fråga de som jobbar på ditt gymnasieantagningkansli och du kan också fråga på den gymnasieskolan som frågan gäller... de är mest insatta i hur utbildningsutbud kommer... Läs hela svaret
    • Student

      Utbildning som kostar?

      Jag har kollat runt på olika utbildningar både på YH, högskola osv. Har även hittat att det finns utbildningar man kan köpa, som tex redovisningsekonom eller inköpare för att nämna några. Hur reglerad är marknaden just när det...

      Milla : : Hejsan!jag ser att du fick svar i en kommentar som lyder: När det gäller utbildningar där utbildningsanordnaren tar betalt och vilka förutsättningar som gäller för utbildarens upplägg... Läs hela svaret
    • Hej123

      Jag ska läsa rättsvetenskap och undrar om jag kan bli jurist?

      Hej! Jag ska läsa rättsvetenskap med internationell och digital inriktning på örebro universitet. Jag undrar hur möjligheterna är för att jobba som jurist inom ett företag eller bank efter. Alltså vill jag inte jobba inom domstolen, utan mer med...

      Milla : : Hej,jag är allmän studievägledare, alltså "expert på alla yrken och alla utbildningar" vilket är ju omöjligt att vara. Utifrån information i... Läs hela svaret