Nellie

    Hej! Natur har alltid varit ett självklart val för mig. Jag tycker om No, matte är också kul. Dessutom är min högsta dröm att bli veterinär. Under omvalsperioden valde att lägga till ek-programmet som andrahandsval, och jag känner nu att det är det jag vill gå eftersom jag har ångest över att jag inte kommer klara av natur p.g.a. mycket plugg och väldigt högt tempo på den linjen. Jag pluggar ofta och stressar upp mig lätt om jag känner att jag hamnar efter. Dessutom gör jag mycket på min fritid och vill börja på ytterligare aktiviteter, och jag vill inte att hela min fritid ska bestå av plugg. Jag får mitt slutgiltiga svar i början av juli. Kan jag då tacka nej till natur och istället börja på ekonomi? Mvh Nellie

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nellie,

    du kan invänta svar angående antagning och kanske har du tur och kommer in på ditt andrahandsval! Det kan vi hoppas på! Och i så fall är problemet löst! :)

    Om det inte blir så - då kan du se sen, när du fått ditt Antagningsbesked, vad du vill göra.

    Det kan tyvärr bli så att i fall du vill ändra din ansökan nu /som kommer i så fall att kallas för "sen ansökan"/ då blir du så pass lågt prioriterad (ställs sist i kön) så att du ej får plats på varken sig ditt första eller andra alternativ, tyvärr...

    Men prata också med SYV på din skola. Du kan också vända dig direkt till personal på ditt antagningskansli. Kontaktuppgifter till alla antagningskanslier, vad det gäller gymnasieval i olika delar av Sverige, hittar man lätt på www.antagningskanslier.se

    Antagningskanslierna gör nämligen lite olika vad det gäller ta emot "sena ansökningar".

    Man kan också ha tur: i fall det blir färre behöriga sökande till den utbildningen som du vill gå, än platser på utbildningen, tas i så fall alla behöriga in, oavsett när de söker. Syv på din skola kan kanske ge dig mer tips och mer "lokalanpassad information" - för vad som gäller just i din del av Sverige.

    Vi hoppas det löser på ett bra sätt och håller tummarna! :)

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte