Elev

    Hej, jag har en fråga angående att byta program/skola. Jag ska börja sista terminen nu på gymnasiet och undrar om det är försent att byta skola eller program……

    • Liselotte : Vilken utbildning (program och inriktning) går du nu? Varför vill du byta? I vilken stad?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    i praktiken är det för sent.
    I teorin skulle det gå att byta skola, men ej program eller inriktning. Detta om någon gymnasieskola tog in dig mitt i läsåret, vilket skolorna (i princip) inte gör. Det är inte förbjudet för rektorer att ta in elever mitt i läsåret men det görs inte eller extremt sällan. Svårigheterna ligger i att då är vi "mitt i kurserna" och för att sätta betyg på hela kurser måste i så fall "överlämning" göras: dina prestationer i första halvan av varje kurs skulle överlämnas till de nya lärare på den nya skolan, vilket är besvärligt (kräver mycket lärartid). Så, i praktiken säger gymnasieskolorna Nej till frågan om att ta in en ny elev mitt i läsåret.
    Nu är det bara en termin kvar. Varför frågar du om att byta när du ligger så nära slutet på gymnasiestudier?

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym! Du fick svar från SYV Liselotte och jag håller med det hon har svarat. Jag vill dock tipsa om en sajt Byta gymnasium: bytagymnasium.se Du kan där se om det finns ledig plats på gymnasieskolorna. Men bara för att ledig plats finns betyder det inte per automatik att du eller någon annan elev kan antas. Mitt i läsåret är det mycket svårt att byta gymnasieskola och extra-svårt om du vill byta inför sista terminen. Jag tror tyvärr inte att det kan gå vägen, men om du kan tänka dig byta dig in i en lägre årskurs och läsa på gymnasiet under längre tid, så kanske det skulle gå. Att du skulle nu, till sommaren, ta ut Examensbevis från en ny gymnasieskola eller från en annan utbildning än den som du har läst i 2,5 år redan, blir dock inte möjligt.
    Det finns några alternativ för dig: om du kan "stå ut" och försöka genomföra dina studier på din nuvarande utbildning, är det ett alternativ. En annan är att du hoppar av gymnasiet nu och söker till årskurs 1 till hösten och i fall du kommer in, visar du upp godkända betyg från åren 1 och 2 och kan då direkt bli uppflyttad till år3 på samma utbildning som du nu läst i 2,5 år. Vill du gå en annan gymnasial utbildning kan du behöva läsa alla 3 år från hösten 2023.