Sandra
    Hej, jag går i nian och börjar gymnasiet efter sommaren. Jag är intresserad i linjen samhällsvetenskap men jag har svårt att välja mellan sam/sam eller sam/media.

    Jag tycker om historia och religion och andra SO-ämnen och tycker då sam/sam verkar vara bra, men jag tycker också om att skriva och kan tänka mig att bli en journalist eller copywriter eller förlagsdirektör i framtiden och sam/media verkar ju ha bra grunder inför jobb inom skrivande. Men då kan jag samtidigt inte fördjupa mig inom historia och religion. Och jag är väldigt osäker om jag vill ha det yrket men det är den som intresserar mig mest i alla fall.

    Nu är det så att jag har valt sam/media och jag har bara idag på mig att ändra programmet tills omvalet stängs. Men om jag väljer den programmet och känner senare att jag ångrar mig och tycker media inte var så intressant kan jag då byta till sam/sam i åk2 i samma skola? För inriktningen har man ju inte förens i åk 2 och om man känner i några veckor att det inte passar kan man då byta? För det är väl samma ämnen i sam/sam och sam/media, det är bara inriktningen som skiljer sig åt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sandra!
    Inriktning på SA http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    läses från åk2. Under åk1 är det exakt samma kurser som alla elever på programmet läser.

    Som du kan se i programplanen (länk ovan) så utgör inriktning på SA en liten del av programmet. 350 poäng respektive 450 poäng är inriktning (beroende på vilken inriktning det är) av programmets 2500 poäng.

    Val av inriktning på SA är inte avgörande för framtida möjligheter till jobb och utbildning.
    Byta inriktning kan dock vara svårt, när man väl har börjat på en av inriktningarna.
    Men man kan läsa "båda inriktningar samtidigt" genom att välja kurser som ingår "i den andra inriktningen" som programfördjupande och/eller som kurser inom Individ.val, 200 poäng.
    Den enda kursen som inte får läsas som programfördjupande är Medier, samhälle & kommunikation 1, 100 p. som ingår i "media"-inriktningen men den kursen kan man i så fall läsa inom Individ.val 200 poäng.
    På så sätt läser man alla kurser som ingår i båda inriktningar. Det kanske är en bra lösning i din situation då du har lite svårt att välja en av inriktningar.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!

    Individuellt val, 200 poäng, är det alla elever på gymnasiets alla nationella program som väljer. Har du tittat på programplanen (länk som jag skickade i mitt förra svar till dig) ?

    Det är sant att alla skolor kan inte erbjuda alla kurser inom Programfördjupningen som man får läsa på det aktuella programmet. Skolorna har mer eller mindre långa listor av valbara kurser som elever får välja från.

    Val av inriktning är inte en högaktuell fråga just nu. Detta pga inriktning läses från åk2. Det är en viktig fråga och den bör absolut diskuteras och vi vill hjälpa dig att göra ett bra val, men du lär dig saker varje dag och kanske har andra preferenser om ett år när det blir dags att välja inriktning, därför föreslår jag att du kanske tar upp frågan längre fram - t.ex. i mitten av höstterminen i åk1 - då du redan har börjat på gymnasiet men i god tid innan du måste definitivt bestämma dig ang. inriktning. Vad tycker du om mitt förslag om att vänta med att bestämma sig?

    Milla
    Hej igen!
    Om du söker till en skola som bara har en inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet, då kan du senare inte välja en annan inriktning - då är det från början bestämt att på den här skolan "kör" vi en och samma inriktning.
    Om du söker till en skola som erbjuder två eller alla tre inriktningar på SA, är det ofta så att skolan vill att eleverna uppger vilken inriktning de "tror" de vill läsa från åk2 - redan när de söker till åk1 (detta för skolans egen planering - så att de hinner skaffa en behörig lärare i vissa ämnen, t.ex.). Sedan får eleverna valblanketter i mitten av åk1 och måste lämna in sitt definitiva val av inriktningen till ett visst datum (t.ex. till sista februari - lite olika datum på olika skolor). Skolan försöker då att ordna så att alla elever får den inriktning som de önskar, men ibland är det inte möjligt. Och då kan det bli så här: i fall för många väljer en av inriktningar kan skola besluta att elever med högre betyg i åk1 får gå den inriktning de önskar och de med lite lägre betyg får ta den inriktning som blev "över". Det kan alltså inte garanteras på förhand att alla får gå just den inriktning på SA som de önskar läsa.

    Av den anledning kan det vara mindre produktivt att grubbla över val av inriktning - för man kanske ändå inte får läsa just den inriktning som man vill.

    I fall det är extremt viktigt för dig att läsa en viss inriktning på SA, sök i så fall till en skola som enbart erbjuder en inriktning på SA.

    Hoppas jag lyckades förklara hur det brukar vara! Men fråga på den skolan du söker till i första hand (eller läs på deras hemsida) för att få svar om någon annan lösning förekommer på just den skolan.

    Önskar dig allt väl!
    Milla
    • : Den gymnasiet som jag vill gå på har inga individ.val inom media om jag skulle välja sam/sam, så därför känner jag mig väldigt osäker
    • Milla : Jag har skrivit ett utökat svar till dig nu.
    • : Det låter bra, men finns det möljighet då att kunna välja inriktning senare och få plats där? Eller hamnar jag i reservlistan?
    • : Eller menar du att alla får välja inriktning senare i åk2 och behöver inte göra det nu?
    • Milla : Jag kommer nu att skriva ett utökat svar till dig.
    Läs alla kommentarer