Mary

    Hej! Jag går just nu på ett yrkesprogram men vill jättegärna bli läkare i framtiden. Min fråga är om man kan byta program i årskurs 2 till natur? Eller är det omöjligt eftersom det första året snart är slut?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,
    på Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet läser man från början av årskurs 1 fysik, kemi och matematik (matematik läser man det Avancerade spåret och i snabb takt) och bl.a därför är det omöjligt att hoppa in i åk2 på NA om man under åk1 ej läste på NA /eller möjligtvis på Teknikprogrammet som - förutom Biologi - läser ofta i princip samma kurser som på NA/.

    Du kan söka till NA till åk1 till hösten 2019. För det behöver du inte hoppa av din nuvarande utbildning. Mitt råd är att du fortsätter som vanligt nu och gör ditt bästa i alla kurser du läser. Och att du samtidigt söker till Naturvetenskapsprogrammet till höstterminen 2019 till åk1. Du konkurrerar i så fall med dina grundskolebetyg; du upprepar antagningsprocessen på nytt. Sedan, i fall du erbjuds plats på NA, kan du fundera över om du vill stanna på din nuvarande utbildning eller om du vill börja på NA i åk1 ht-2019.

    Vänligen
    Julia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,

    om du vill söka till gymnasiet till hösten 2019 men idag redan går på gymnasiet, kommer du inte per automatik få tillgång till ansökningssidan, utan du måste meddela  gymnasieantagningen i Storstockholm att du vill söka, så registrerar de dig för antagningen till ht-2019. Gyantagningen.se behöver få ditt fullständiga namn och personnummer. Du får då ett lösenord i samband med att ansökningen öppnar i januari 2019. Var god kontakta [email protected]
    Övriga kontaktuppgifter till gyantagningen.se (exempelvis deras telefonnummer) och övrig info finns på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholm.