Karolina
    Hej!
    Jag går på teaterprogrammet just nu och jag har insett att jag hade valt fel program. I slutet av nian valde jag programmet djursjukvårdare men tyvärr kunde den inte startas på grund av att det var för lite som sökte just dit och kom in på teater linjen. I början av tvåan hade jag tänkt byta, men gjorde det inte. Då har jag pratat med syv på min skola och hon sa att det skulle vara möjligt att börja om i tvåan, men går det att göra det fortfarande? Jag ångrar verkligen mitt val och skulle vilja byta men jag vet inte om det skulle gå nu när jag börjar trean. Tacksam för svar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Karolina!
    Eftersom du bara är 18 år, kan du börja åk1 igen.
    Frågan är - vilken utbildning du vill gå?
    Nu har eleverna fick sina platser till åk1 och du får bara välja bland de "lediga platser". Var de lediga platserna finns, är det personal på antagningskansliet som vet.
    Du skriver inte var du bor och jag kan därför inte ge dig kontaktuppgifter till ditt antagningskanslí. Du kan själv hitta på www.antagningskanslier.se

    En annan lösning kanske också skulle vara möjlig: att du går om åk2 på en annan utbildning där rektor fattar beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram och vissa kurser kan då bytas ut mot de kurser i vilka du redan har betyg. Är det djursjukvårdare du vill bli? Vilka olika utbildningar kan du tänka dig byta till (program och inriktningar)?

    För att du skulle kunna byta till åk2 på en annan utbildning, är du också beroende av ledig plats. Finns det ingen plats, kan du inte byta.

    Vilket år är du född? Detta frågar jag för att kunna räkna ut om det inte blir för sent för dig att söka om till åk1 till hösten 2016? I så fall skulle du kunna söka under den vanliga ansökningsperioden och konkurrera om platsen på utbildningen med dina "gamla" betyg från åk9 i grundskolan. Och i så fall skulle du kunna byta till IM, individuellt alternativ nu - där du kan läsa några kurser och praktisera resten av tiden eller t o m gå på "Helpraktik", dvs praktisera under hela läsåret. Fördelen med det är att du har rätt till Studiehjälp (bidrag från CSN), gratis lunch och att du lär dig saker på praktiken.

    Svara på mina frågor och jag ska försöka ge dig bättre svar och mer hjälp!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej!
    • : Hej! Jag vill gå på naturbruksprogrammet inriktning djur-djursjukård, helst i Helsingborg då jag bor där. Jag är född år 1996, så jag är 19 i november. Vad är det du menar med IM? Jag vet inte riktigt vad det är, men som jag förstår så kan man också läsa in kurser från djursjukvårdare utbildningen?
    • Anna : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Karolina!
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/helsingborgs-ridgymnasium
    Ridgymnasium erbjuder Djursjukvård
    och den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/realgymnasiet-helsingborg erbjuder Djurvård (enligt vad jag kan se i alla fall).

    Eftersom du fyller 20 år under år 2016, "tillhör" du Komvux från 1 juli 2016 och kan därmed inte påbörja en gymnasial utbildning till hösten 2016. Därför att det viktigt att du byter under det kommande läsåret och det finns två olika varianter:
    1. ta reda på om det finns lediga platser i åk1 - och i så fall kan du bli antagen till hela utbildningen från början och gå om åk1 och 2 på naturbruksprogrammet
    eller
    2. ta reda på det finns ledig plats i åk2 och rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program. Du kommer då inte ha exakt samma kurser i din gymnasieexamen som de övriga på utbildningen.

    Det finns för- och nackdelar i båda varianterna.
    Men det är inte säkert du har val i frågan för att i fall ingen ledig plats finns i åk1 nu, så kan du inte bli antagen.
    Å andra sidan, i fall rektorerna på båda skolorna anser att det ej är möjligt att läsa ikapp (hoppa in i åk2 nu) då kan du inte göra det heller.
    I bästa fall finns det platser och då kanske t o m kan välja om du vill läsa från åk1 eller hoppa in i "tvåan".

    För att få reda på var Lediga platser finns till åk1, kontaktar man Gymnasieantagningen i Helsingborg
    Skol- och fritidsförvaltningen, 251 89 Helsingborg
    [email protected]
    som sköter antagning för: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga

    men för att få reda på om det finns ledig plats i åk2 - är det rektor på skolan som kan svara på.

    Du frågar också om vad IM är. Det är Introduktionsprogrammen som i första hand är tänkta för icke-behöriga till gymnasiet men även elever som valde "fel program" kan under en period gå på Individuellt alternativ t.ex. där man kan kombinera studier med praktik. Mer info om IM finns här: http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA