Melanie
    Heej. Nu är det sommar och jag ska börja i samhäll till hösten. Men jag har redan ändrat mig och vill byta till humanistiska. Dock vet jag inte riktigt ifall detta är möjligt och om det är det, hur ska jag göra? Jag skulle helst inte vilja gå länge i den nya klassen och sedan byta och behöva stressa ikapp de andra. Och vem ska jag gå till i så fall?

    Tack!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Melanie,
    kontakta Studie- & yrkesvägledare I din kommun /det är semestertider men det brukar finnas någon jourhavande SYV i varje kommun/.
    Ang. möjlighet att byta till ett annat program, så finns det inte någon generell rättighet att kunna göra det, utan det beror på om det finns tomma platser på det programmet som du vill byta till.
    Om det finns speciella omständigheter som förklarar varför du vill byta program, kanske kan hänsyn tas till dem. Du får helt enkelt vända dig till en SYV i din kommun. I fall det inte finns någon jourhavande SYV, kontakta Gymnasieantagningen.
    Du kan givetvis alltid tacka NEJ till en gymnasieplats /eftersom gymnasieskola är en frivillig skolform/ men du riskerar då stå utan plats till hösten. Ungdomar som star utan plats när skolan börjar, omfattas av kommunernas uppföljningsansvar & får oftast erbjudanden att gå på Introduktionsprogrammen /t.ex. på Individuellt alternativ eller Helpraktik/. Vissa kommuner erbjuder att välja bland lediga platser på de gymnasieprogram, till vilka man är behörig.
    Sammanfattning:
    1. kontakta SYV i din kommun & förklara varför du vill byta till ett annat program;

    2. tank länge och noga innan du eventuellt tackar NEJ till en gymnasieplats.

    Vänligen
    Ludmila, SYV