Samuel
    Hej om jag kommer in på ett annat program men på samma skola, kan jag då byta program inom den skolan?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Samuel
    du frågar om du kan byta till ett annat program på samma skola.
    Jag vet inte var i landet du bor och vilket program du vill gå. Därför kommer att svara "i allmänna ordalag".
    Svar på din fråga är: i princip NEJ.
    Det finns ingen sådan generell rättighet, men du kan alltid anmäla ditt önskemål hos SYV på skolan. Jag råder dig att söka upp SYV /eller SYV-ar, båda: om det är olika SYV på de två olika program; på större skolor är programmen uppdelade mellan flera SYV-ar/. Boka tid för samtal & berätta vad du önskar och varför, så hjälper dem dig, om möjlighet finns. Om du har tur, kan det finnas eller uppstå lediga platser på ditt "önskeprogram" innan skolstart eller strax efter.
    Om du är väldigt motiverad, kan du be SYV på din skola ge dig info- ang. vilka kurser som skiljer de två programmen åt (för att försöka läsa in & tenta av de kurserna), men sedan måste du även invänta att en ledig plats uppstår. Ang. "tenta av" kurserna måste du få reda på vad just din kommun kan erbjuda. Du bör fråga SYV i din kommun ang. en så kallad "särskild prövning". Avgift /t.ex. på 500 kr./ kan vara aktuell för att kunna göra prövning i varje kurs. Är det flera kurser, som du behöver tenta av, kan kostnaden uppgå till ett par tusen kronor.

    Det du har rätt att göra är att söka nästa år på dina grundskolebetyg och börja (om du kommer in) läsa å k 1 hösten 2015. Du går alltså första året på ett program och sedan en treårig utbildning på ett annat program.
    ***
    Möjlighet att byta till önskad skola finns snarare om man går SAMMA PROGRAM men på en annan skola. Om någon hoppar av på den skolan, som du vill gå på, kan du i så fall hoppa in, eftersom du läste samma kurser och kommer därför inte att ligga "efter" i utbildningen. Detta gäller tidigast från mitten av första terminen. Innan dess kan eleverna från RESERV kallas in.

    Vänligen
    Ludmila, SYV