Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sushi! Du får söka andra utbildningar när du går en utbildning. Om du är helt säker på att den utbildning du går nu är absolut "ingenting för dig", så kanske det är rätt att hoppa av. Bra i så fall att ha möjlighet att få ett jobb eller snabbt komma in på en annan utbildning.

    Du får annars fortsätta läsa på din utbildning och samtidigt söka till en annan utbildning eller till många andra utbildningar. Om du kommer in (blir Antagen) till en annan utbildning som du hellre vill läsa, då kan du tacka nej till plats på din nuvarande utbildning och börja på en ny utbildning.
    OBS! se upp för "problem" med CSN. Om du tar studiemedel, försök få godkända betyg i alla de kurser som du läser under tiden du tar studiemedel, eller i alla fall i så många av kurserna som möjligt (och detta gäller även om du endast tar bidragsdel och inte lånar pengar från CSN). För att annars får du avslag på nästa ansökan, alltså om du ansöker om studiemedel för en ny utbildning och du ej klarade kurser på din gamla utbildningen med godkända betyg, får du avslag från CSN. Du får givetvis studera om du blir antagen, men du får inte utbetalningar från CSN (i alla fall fram tills att du uppnår tillräckligt antal godkända poäng).

    • : Tack för svaret!
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!