Adam
    Hej just nu går jag IN i åk 1 på älvdalens utbildning centrum men jag vill byta i tvåan till en annan skola. Vi har kontaktat skolan och dom säger att de vill ha min studieplan och jag fattar inget. Är en studieplan vad jag läser t.ex. historia, naturvetenskap?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adam!

    Ja, Studieplan som den "nya skolan" önskar titta på är din Individuella studieplanen = vad just du läser för kurser nu.

    Det bästa är om Studie- och yrkesvägledare skriver ut den åt dig och kollar att allt stämmer - och sedan kollar du också att det stämmer, dvs att det är just de kurser du läser som står i Studieplanen.

    Man kan tycka att det är lite "löjligt"... man kan tycka att det är "väl klart vilka kurser man läser" på ett visst program, men så är faktiskt inte fallet. T.ex kan en kurs Idrott och hälsa 1 vara förlagt under åk1 och 2 men på en annan skola på samma program kan man läsa samma kurs (hela kursen) under åk1. Skillnaden kan också gälla inriktningskurser - på vissa skolor börjar man läsa inriktningskurserna på IN i åk2 men på vissa andra - redan i åk1.

    Om du av någon anledning har svårt att få tag på din Individuella Studieplan, kan du skriva ut den Generella planen för Industritekniska programmet här >> och markera i den vilka kurser du läser nu samt noterar också när kursen avslutas (till sommaren eller om den fortsätter under nästa år).

    Den nya skolan kommer att jämföra din studieplan med den planen som de har på sin skola - för att bestämma om det är möjligt för dig att byta - så att du kan uppfylla kraven för gymnasieexamen.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : tack för det snabba svaret
    • Jelena : Visst är det fantastiskt att kunna få bra svar och SNABBT?! :)