Thomas
    Min son går på högbergsskolan i tierp och nu i slutet på termin 1 så har dom beslutat att det inte kommer bli nån klass i den inriktnigen han hade tänkt välja. Går el programmet och skulle välja data inriktning. Skulle vilja veta hur det funkar att byta skola. Närmsta orterna är gävle och uppsala. Hjälper skolan honom med detta eller är det något vi får sköta själva?
    • Milla : Vi fick svar från Syv på Polhemsskolan i Gävle som du kan läsa i ett nytt svar (om en liten stund).
    • Milla : Vi fick nu svar från IT-gymnasiet i Uppsala, som önskar få se elevens Studieplan.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Thomas,

    väldigt tråkigt att rätt inriktning inte kommer att erbjudas på din sons skola.

    Din son går på en kommunal gymnasieskola och det finns andra kommunala skolor inom "samarbetsområde" som erbjuder El- och energiprogrammet, samarbetsområde består av följande kommuner:

    Knivsta, Heby, Tierp, Uppsala, Östhammar.

    Vi har frågat en sakkunnig och fick följande svar: i fall eleven blev antagen till programmet och inriktningen (dvs i elevens studieplan är inriktningskurserna inskrivna), då måste elevens skola medverka i att eleven får fullfölja sin utbildning "hos samma huvudman" /i detta fallet på en annan kommunal skola inom samarbetsområdet/. Men i fall eleven bara blev antagen till Programmet, men inte till inriktningen, har inte skola några skyldigheter över huvudet taget vad det gäller att hjälpa eleven komma in på en viss inriktning på en annan skola.

    Oavsett skolan skyldigheter, har eleven rätt att försöka byta gymnasieskola. Här handlar det om att ha lite tur... dvs att det finns plats i åk2 på EE, på rätt inriktning.

    Om det är så att det är helt klart nu att den önskade inriktningen inte kommer att erbjudas, råder vi att ni själva kontaktar alla de skolor (rektorer på EE programmet) dit din son vill byta och frågar om det finns plats i åk2 till hösten. I fall ni inte får "napp" någonstans, kan ni i så fall försöka "åberopa rättigheten" att fullfölja den utbildningen som eleven har blivit antagen till. Men om skola kan påvisa att i elevens Studieplan finns inte inriktningskurerna inskrivna, dvs hen blev antagen bara till programmet men ej till inriktningen, blir det "stopp" där. Men även i detta fallet kan elevens hemkommun vara behjälplig och anvisa eleven till en annan kommunal skola (sätta in honom som en "extra elev" även om ingen ledig plats egentligen finns).

    Bäst är det om din son kommer in på en skola som han själv väljer i stället för att han blir placerad på någon skola (som kanske inte är den skola som han egentligen vill gå på). Vi kan också se om vi kan genom våra kontakter kan undersöka var ledig plats eventuellt finns på rätt inriktning på EE.

    Bästa hälsningar och vi återkommer om vi får fram ngt mer att komma mer!

    L.:)

    Liselotte

    Hjälp att hitta en fullständig "lista" på gymnasieskolor - får ni här: Se Här>> presentationer av alla gymnasieskolor i Sverige som erbjuder EE, inriktning Dator- och kommunikationsteknik (just nu finns det 128 gymnasieskolor).

    Men i Uppsala län hittar jag fem skolor med EE, inriktning Dator&kom.teknik>>

    Milla SYV på FrågaSYV

    hejsan, SYV på Polhemsskolan bad mig att förmedla hennes svar, se nedan:

    Studie- och yrkesvägledare

    SYV på Polhemsskolan heter Åsa Schröder. Hon hälsar att de inte har elevboende i Gävle. Ni är välkomna att kontakta henne i fall din son är intresserad att försöka byta till Polhemsskolan.

    Jo, Åsa hälsar också att du bör ta hjälp av SYV på din skola:

    Hej igen!

    Nu fick vi svar även från IT-Gymnasiet i Uppsala:

    som lyder:

    • : Stort tack för hjälpen alla snälla :) vi ska kolla upp detta med polhemsskolan tror jag.
    • Milla : Vi på Fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! :)