Axel
    Är det möjligt? Har nämligen lite problem i min förra skola och där efter börja om på något nytt med samma linje. Är ännu osäker om jag nu ska ta samma linje, har haft en del dagar där min mattematik inte är på top ( Läser Teknik linjen ) Och har nu tänkt att mattematik gäller nog för att gå i den linjen, men kan garantera att jag nästan aldrig pluggade men även klarade kursen på ett dåligt betyg. Är självsäker att jag klarar av matte om jag nu pluggar ( vilket jag ska ) Men är rädd inför högskolan, har hälsat på kth och deras matte förmåga är för höga än min. Vill bli ingenjör eller pilot.

    1 Svar

    Hej Axel!

    Det är som du beskriver teknikprogrammet tillsammans med naturvetenskapsprogrammet är programmen på gymnasiet där du läser mest matematik. Så om du har problem med matematiken kanske du bör fundera en extra gång om det är rätt linje för dig?
    Vill du bli ingenjör eller pilot är matte på högre nivå något som du måste ha läst för att vara behörig.
    Men det finns många andra valmöjligheter och olika yrken som kanske är intressant för dig.

    Det jag tycker att du ska fundera på är hur du känner kring matten? Det är tre år av din utbildning och det kan bli väldigt tufft om du redan nu tycker att matten är svår. Men självklart är det också så att om du inte tidigare har pluggat till matten så medför det givetvis att den upplevs svårare än om du var mer förberedd.
    Sedan blir jag nyfiken på vad det är med ingenjör som lockar dig?

    Du kan alltid börja med att göra det här testet: http://www.gymnasieguiden.se/testet för att få lite mer information och kanske är det andra alternativ som dyker upp.

    Lycka till.
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV