Hanna

    Hej! Jag heter Hanna och ska börja gymnasiet nu till hösten. Jag är mycket osäker på mitt val och det kan vara så att jag kommer att vilja byta både program och skola. Jag är medveten om att man kan byta redan i början av 1:an i mån av plats, men om inte detta skulle gå, är det bäst att gå kvar på utbildningen och söka om nästa år eller hoppa av och söka om nästa år? Om man går kvar, måste man läsa kurserna som finns på båda programmen igen? Och om man inte måste det, hur funkar det? Med vänliga hälsningar Hanna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    att gå "någon" gymnasial utbildning är bättre, än att inte gå i skola alls och med det inte ha någon sysselsättning och inkomst. Däremot om du kan få jobb så är det kanske ett acceptabelt alternativ att hoppa av gymnasiet men i annat fall så råder vi att gå på "någon utbildning" och samtidigt söka till nästa läsår. Att man söker till en utbildning betyder tyvärr inte att man garanterat kommer in, så teoretisk sett, kan det bli så att du ej kommer in på just den utbildning som du i första hand vill gå, men du kan då också samtidigt börja trivas på den utbildningen där du idag säger att du inte vill gå.

    Om en elev kommer in på ett annat gymnasieprogram året därpå och kan uppvisa godkända betyg från sitt gamla program, så kan hen och SYV-en på den nya skolan diskutera ett individuellt upplägg där eleven kanske inte läser om alla kurser i vilka hen redan har godkända betyg utan läser andra kurser i stället. Eleven behöver inte läsa om kurser i vilka hen har godkända betyg men många elever väljer att läsa om kurserna och det av flera anledningar: de hoppas på högre betyg och så vill de inte mista studiehjälpen från CSN.