Jessica

    Hej, Jag undrar över hur det fungerar om man har läst några terminer på Korrespondensgymnasiet (med start i januari inte augusti) och man under tidens gång vill byta till en fysisk skola. Säg att du läst 1.5 läsår och går i 2:an. Kan du då söka in till 2:an på en annan skola och tillgodogöra dig den termin av 2:an du redan läst? Vi funderar på vad som är bäst. Att läsa en termin nu jan-jun och sedan ”gå om” första terminen i 1:an på en fysisk skola. Eller läsa 1,5 termin och byta till 2:an. Antagligen är ju antagningen till 1:an enklare. Eller?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, antagningen till "ettan" blir, enligt min mening enklare.
    Samråd annars med personal på Korrespondensgymnasiet och med den fysiska gymnasieskolan dit eleven vill byta till sen... det är en ovanlig situation.
    Korr-on-line är unik och finns endast på prov, enligt Skolverkets "test" hur det ska funka med distansstudier. Det är alltså väldigt ovanligt att läsa på distans, om man bor i Sverige. Däremot eleverna vars föräldrar jobbar utomlands och som med sina föräldrar bor utomlands, läser ofta på distans.

    Hur som helst, så är det en ovanlig situation och väldigt svårt att ge ett generellt svar. Många ggr beror det på flera saker: vilka kurser som man har avslutat och fått betyg i och vilka möjligheter (bl.a lediga platser) som finns på den fysiska skolan dit eleven vill byta.
    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt till hjälp!
    Lycka till!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare