Ludvig

    Hej! Jag går på en skola i Gävle i åk 2 gymnasium och jag trivs ej, är det möjligt att byta till Uppsala efter sommarlovet när man börjar i 3an, jag gillar verkligen inte denna sits jag sitter i just nu. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig,
    om det finns plats på den "nya skolan" och om de kurser du läste och fick betyg i stämmer överens med hur kurserna var upplagda på den "nya skolan" (så att du får möjlighet att läsa de "resterande kurserna" för att uppfylla kraven för examensbevis), då får rektorn ta in dig (det är inte förbjudet), men det är inte elevens rättighet att byta skola på det sättet som du önskar. Problemet här är att efter det att eleven gick ut år2 får inte beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram längre fattas, och med det måste eleven uppfylla alla kraven för examensbevis inklusive "rätt" programstruktur (och kurserna på olika gymnasieskolor kan läsas i olika ordning, vilket kan det tyvärr göra väldigt svårt att få ihop en studieplan för eleven för att ge möjlighet att få ut examensbevis). De är ganska vanligt att eleverna byter gymnasieskola mellan årskurserna 1 och 2 och rektor har då möjlighet att fatta beslut om Individuellt anpassat program.

    Sök via gymnasieantagningen
    Tips! Du kan också söka via gymnasieantagningen (lägga in ansökan till önskad skola och utbildning till hösten 2022 - detta om du är fortfarande tillräckligt ung; skulle det vara så att du fyller 19 år under de resterande 2 veckor i december, och med det fyller 20 år under kalenderåret 2022, då är du tyvärr för gammal, men annars så kan du söka via gymnasieantagningen); Den stora fördelen med att söka via gymnasieantagningen är den att om du kommer in på dina grundskolebetyg och sedan kan uppvisa godkända betyg från år1 och2, då borde du rimligtvis bli uppflyttad till år3 på den "nya skolan". Att du lägger in ansökan via gymnasieantagningen hindrar dig inte från att samtidigt "göra annat", nämligen söka möjlighet att byta skola ändå... . Det finns inga nackdelar för dig att lägga in ansökan via gymnasieantagningskansliet (om du inte är för gammal - för att från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år hör man till komvux och kan inte längre bli antagen till gymnasiet). Vilka gymnasieskolor som finns i Uppsala kan du se på gymnasieguiden.se/gymnasium?Uppsala
    Om du är folkbokförd i Gävle, kan du redan nu skriva ut en blankett från dalarnaskommunforbund.se/2019/11/Ans%C3%B6kningsblankett, fylla i den och skicka till Gymnasieantagningen för Dalarna & Gävleborg, Sturegatan 30,  79151 Falun

    Du kan också, om du vill, kontakta gymnasieantagningskansliet i Uppsala: [email protected] 0771- 727001, men så länge du är folkbokförd i Gävle så söker du via Gymnasieantagningen för Dalarna & Gävleborg, även om du söker till en skola i Uppsala, som hör till ett annat antagningskansli.

    Kommunala vs Fristående gymnasieskolor
    Att tänka på: om du "kommer från" utanför upptagningsområde (och det gör du om du är folkbokförd i Gävle men söker till Uppsala), då kommer du till kommunala gymnasieskolor bli antagen i andra hand (vilket betyder att alla behöriga "egna" Uppsala-elever går före dig, även om du har högre betyg); däremot till Fristående gymnasieskolor prövas alla i första hand, oberoende av folkbokförings-adressen. Därför råder jag dig att i din gymnasieansökan ha minst en fristående gymnasieskola (om detta är möjligt, så klart: tänker här på att du väl söka till samma program och inriktning som du idag går). Du kan söka till en annan inriktning på programmet men då ska du vara medveten om att du troligtvis kommer behöva gå om årskurs 2.
    Avstånd; pendla eller flytta? Undrar hur du tänker kring avståndet?
    Fågelvägen mellan Gävle och Uppsala är 94,93 km
    Färdväg med bil: 103,84 km (1h 16min) - det är på gränsen till att "för långt för att pendla". Kan du pendla så långt eller är din plan att flytta närmare till skolan i Uppsala?

    Hänvisningar:
    Om skillnader i antagningen till kommunala vs fristående gymnasieskolor - se gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper
    Gymnasieantagningen för Dalarna & Gävleborg - antagningskanslier.skr.se/kansli/antagningskansliet-region-dalarna
    Gymnasieskolorna i Uppsala - gymnasieguiden.se/gymnasium?Uppsala
    Hemsida för gymnasieval i Uppsala - uppsala.dexter-ist.com/Uppsala