A

    Hej! Jag kommer flytta till Stockholm och jag kommer börja gymnasiet åk 1 men om jag börjar på gymnasieskolan där jag bor nu: blir jag garanterad en plats i Stockholm då? Alltså om jag börjar i Stockholm vid skolstart, är det så att de där måste ge mig en plats i nån kommunal skola eller friskola? Eller måste jag stå i reserv även om jag är en gymnasieelev i en annan kommun?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A!
    Nästan alltid brukar det lösa sig "på något sätt" i en sådan situation som du beskriver, alltså när gymnasieelev p g a familjen flyttade ej kan gå på den skola dit hen kom in via gymnasieantagningen. Exakt hur det löser sig kan vara olika. Utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd brukar hitta någon sort lösning (i allra de flesta fall). Det som kan bli problematiskt: du kanske får plats långt från bostaden (med långt pendlingsavstånd till skolan). Du kanske inte gå exakt samma utbildning (t.ex får du plats på en annan inriktning inom samma program) som du kom in på i din "gamla kommun".
    Beroende på exakt när du flyttar, kan du i värsta fall behöva "gå om" ett år. Kommer man in i en ny skola mitt i läsåret, är det inte säkert man kan få alla de betygen man behöver ha; hur kurserna ligger i schemat i olika skolor (även om det samma program) kan vara olika och hoppa in i en kurs mitt i läsåret och lyckas uppnå godkänt betyg är inte alltid möjligt, tyvärr.
    Vi rekommenderar att ta kontakt med utbildningsförvaltningen i den kommunen dit eleven flyttar - så fort det är känt exakt när flytten kommer äga rum. Bra att på förhand kika på vilka skolor som inom pendlingsavstånd erbjuder den utbildningen som eleven önskar läsa - och man även kan kontakta skolorna och gymnasieantagningskansliet och fråga om det finns lediga (tomma) platser på någon skola. Finns det ledig plats och eleven är behörig, finns det en rimlig chans att bli antagen (dock finns ingen garanti på att skola tar in mitt i läsåret).
    Det är fördelaktigt att börja läsåret på "rätt skola" där man tänker läsa hela läsåret redan från läsårsbörjan (eller i alla fall inom 2-3 veckor efter läsårsbörjan). En månad in på läsåret brukar de flesta rektorerna säga att det är för sent att "hoppa in", och detta även om eleven läste exakt samma kurser på en annan skola under den första månaden.
    Hänvisningar/lästips:
    kontaktinformation till utbildningsförvaltningen i Stockholm
    hemsida för gymnasieantagningen i StorStockholm
    lista på gymnasieskolorna i Stockholm