abir
    Hej! jag har precis gått ut tvåan i gymnasiet i sam/beteende. Jag skulle vilja byta skola nu i trean,är det möjligt? Hur ska jag gå till väga? Det är ju lov nu,vilka är det jag ska kontakta? Anledningen till varför jag byter skola är att i min nuvarande skola så kommer jag inte att klara ma2b pga läraren jag har och att skolan jag vill byta till är närmare till hemmet,är det tillräckliga andledningar till varför jag vill byta?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Är det till samma program och inriktning som du vill byta? Mvh Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : JA! :) Vill bara byta skola osv
    • Anna : Jag skriver svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Abir!

    Du bör kontakta rektor på den utbildningen dit du vill byta. På större skolor finns det flera rektorer som delar upp programmen mellan sig. Det är rektor på det programmet dit du vill byta, som du bör kontakta.
    Du kan ringa, maila eller komma förbi skolan och fråga hur du på bästa sätt och snarast kommer i kontakt med rektor.

    Du frågar rektor om
    1. finns det plats i åk3 nästa på "det & det programmet & inriktningen"?
    2. om svaret blir Ja, då kan ni diskutera detaljer - hur själva byte av skola kommer att gå...

    Om svaret blir Nej, det finns ingen ledig plats - då kan du inte byta.
    ANLEDNINGAR: just VARFÖR du vill byta, spelar i detta fallet ingen roll. Finns det ingen plats, då kan du inte byta. Om det finns plats, kan du förklara varför du vill byta - om rektor frågar om det.

    Bästa hälsningar
    &
    Lycka till!
    ANNA