Sofia
    Hej!

    Jag går just nu sista biten av år 1 i programmet sam-sam och jag känner starkt att jag vill byta skola inför tvåan. Tanken är att fortsätta gå sam-sam eller sam-beteende. Men jag har några bekymmer och frågor kring detta.

    1. På min nuvarande skola ska vi läsa Naturkunskap 1 först i tvåan, hur påverkar det min ansökan till en annan skola som troligtvis redan haft Naturkunskap 1?
    2. Är det försent att ansöka om ett annat gymnasium nu (i och med att det är så sent på terminen)? När är nästa gång jag kan ansöka?
    3. Vart ska jag börja om jag vill byta gymnasieskola?
    4. Om jag vill läsa sam-beteende, måste jag gå om ettan igen? Så som jag förstått det läser alla sam-programmare ungefär samma ämnen i ettan?

    Tack på förhand!
    • Mikael : I Vilken stad läser du?
    • : Stockholms Stad
    • Anna : Då är sista dag för Omval - 15 maj 2019 för dig; innan dess måste du hinna få inloggningsuppgifter (lösenord) från gyantagningen.
    • Anna :

      I Sthm.stad är det lite över 40 gymnasieskolor som erbjuder SA/sam. Om ngn av dem kommer ha plats i år2 och kan ta in dig - måste du få svar direkt från den aktuella skolan.

    • Anna : Du har större chans att få ett positivt svar på ? om att komma in i år2 om du har högre betyg från år1 och även har mycket god närvaro. Rektorerna brukar be om närvarorapport och vill se betyg från föregående årskurs på gymnasiet och även kan be om att få se grundskolebetygen.
    • : Okej, tack så mycket!
    • Julia : Jag vill också råda dig lägga in ansökan till årskurs 1 till flera Olika skolor; att du söker på nytt, till årskurs 1 påverkar inte dina nuvarande studier, du fortsätter läsa som vanligt; och det påverkar inte heller din möjlighet att byta in i år2 direkt; det är oberoende av varandra processer. Det finns, alltså, ingen anledning för dig att avstå från att söka till år1. Du har, i grunden, rätt att Fullfölja din utbildning där du är Antagen (såvida du inte skolkar för mycket eller skriver ut dig från skolan har du din nuvarande plats, även om du söker till många andra skolor).
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    inriktning på Samhällsvet.programmet läser man oftast från år2.
    Under första året läser eleverna på samvet.pr samma kurser - oavsett vilken inriktning de sedan ska gå (så brukar det i alla fall vara).
    Att du ej läste naturkunskap 1b under år1 är "mindre bra" pga de flesta Sam-elever läser den kursen under år1.
    ***
    Vad göra om du vill byta skola?
    1. du kan fortfarande hinna söka till år1 på en annan skola, under Omvalet (när omval slutar beror på vilken stad du söker i)
    2. det kan finnas gymnasieskolor som kan ta in dig in i år2 direkt, utan att du har sökt till skolan via gymnasieantagningen, men för det måste flera villkor uppfyllas:

    • plats måste finnas i år2 på den skola dit du söker;
    • rektor måste göra bedömning att skolan kan ge dig möjlighet att uppfylla kraven för examensbevis (och här kan det bli ett rätt stort problem i att du ej har betyg i nk1b - för att nk1b lektioner kan på den nya skolan ligga så att du ej kan delta pga du har andra för dig Obligatoriska kurser samtidigt). Utan betyg i nk1b kan du inte få ut examensbevis.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det finns över 80 gymnasieskolor i Stockholms län som erbjuder Sam-sam. Många av dem ska ha Öppet hus under återstående tiden, innan läsåret är slut - du kan besöka de skolorna som du är intresserad av, bl.a för att uppskatta hur lång tid det kommer ta för dig att komma till skolan och för att känna in skolans "atmosfär" (hur det känns att vara på skolan).
    Söker du via gymnasieantagningen (www.gyantagning.se) - är sista dag att söka den 15 maj 2019, men du måste innan dess hinna få inloggningsuppgifter till ansök.sida - så vänta inte, ansök om att få inlogg.uppgifter nu, på en gång. Det finns inga negativa saker med att söka om till år1. Du kan alltid sedan tacka Nej till den nya platsen och stanna på din nuvarande utbildning. Därför råder jag dig att söka till år1.
    Bästa hälsningar
    ANNA

    Det är inte elevens rättighet att byta gymnasium och komma in i t.ex år2.
    Din rättighet är att söka till år1, även om du redan läser på gymnasiet - det kan du göra t om det året du fyller 19 år.
    Om du kommer in i år1 via gymnasieantag.,     och kan uppvisa godkända betyg från år1, är chansen stor att du blir "uppflyttad" till år2. Dock kan avsaknad av betyget i nk1b bli ett stort problem. Lösningar kan dock finnas ... ex. kan du skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra Prövning på skolan. eller så kan man hoppas att du under år2 och3 kan delta på lektionerna i nk1b och få betyg på "vanligt sätt" i slutet av en läst kurs.
    I värsta fall får du i slutet av år3 ett Studiebevis, som inte ger behörighet till högskolestudier, och du kan komplettera det på komvux.