Frida
    Hej! Jag behöver hjälp, jag har precis börjat gymnasiet och gått 1 vecka på skolan. Jag vet inte om jag trivs, ibland känns det bra och ibland jättedåligt, igår var jag ledsen nästan utan anledning, det kändes inte rätt. Jag fick reda på idag att jag hade kommit in på mitt förstahandsval på en annan skola som reserv. Det jag går på nu är mitt andrahandsval. Jag är sjukt osäker och har helgen på mig och bestämma om jag ska byta, ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra. Det är samma linje som jag läser nu. Samtidigt som jag vill byta och se hur det är där vill jag ändå ge denna skolan/klass en chans och se hur det är. Men jag har helgen på mig och antingen tacka ja eller nej. Vad ska jag göra? ):

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Jag förstår att det är ett svårt beslut för dig och du måste dessutom ge ett snabbt svar...

    Jag undrar om det skulle vara möjligt för dig att provgå på den nya skolan på måndag - eller i alla fall på måndag förmiddag? Det skulle jag rekommendera! Nu är det fredag sen eftermiddag men rektorerna brukar jobba till sent och börja tidigt och ofta kollar de sina arbetsmail även på helgerna, därför råder jag dig att maila till rektor på den skolan som du hade som ditt första alternativ och till vilken du blev kallad från reserv, och fråga om det är OK att du provgår på måndag förmiddag?

    Andra viktiga "moment" att tänka på:
    1. vad säger dina vårdnadshavare (föräldrar)?
    2. hur lång tid tar det att komma till/från de två skolorna? tar det mycket längre tid till en av dem? - man vinner mycket på att INTE pendla långt.
    3. klassernas storlek på de två skolorna?
    4. vilka valbara kurser som erbjuds på de två skolorna?

    Om du inte får provgå på den nya skolan på måndag, måste du chansa. Du måste lyssna på dina föräldrar för att du får inte ändra vilken skola du går på utan deras tillstånd (du är ännu inte myndig :).

    Om dina föräldrar säger att du får fritt bestämma ang. skola du ska gå på - kan du "slinga slant" - krona eller klave? men inte för att "ödet får bestämma" utan för att i den stunden när man kastar upp myntet, då brukar det "klarna" (man vet i den stunden VILKET ALTERNATIV man hoppas på att "ödet" väljer åt dig).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Återkom gärna och berätta hur det blev, vilken skola du valde.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA