Anthonia
    hej! jag går i en skola och bor hos mamma, men vill byta till en skola hos pappa när jag börjar 9:an, men vill inte bo hospappa och maamma skulle nog inte vilja att jag går i den skolan för den är nära pappa. men den skolan jag går i nu har underbara personer men gillar inte skolan o lektionerna, men den andra skolan har mycket bättre lektioner osv, vad ska jag göra :(

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Det är en svår sits du är i men det är inte du utan dina vårdnadshavare som bestämmer fram till den dagen du fyller 18 år. Från 16 år bör din åsikt tas hänsyn till, är det sagt, men det är ändå inte du som bestämmer om skolan. Om mamma och pappa har gemensam vårdnad om dig, måste de komma överens. Du får finna dig i deras beslut. Du får önska välja skola, men om du inte är säker vilken skola du vill önska gå i, kanske är det bra att andra får fatta beslut åt dig. Med vänlig hälsning, Mikael syv