Linn
    Hej igen, ställe en fråga innan om hur jag skulle göra för att byta skola. Men fick inte riktigt svar på det jag sökte. Jag går nämligen i 1an & trivs inte jätte bra med klassen osv. Har funderat på att byta till en annan skola men jag vill fortfarande gå samma linje. Hur gör jag för att börja 2an på en annan skola? Hur söker man eftersom det redan finns klasser i åk 2. Och när måste detta göras?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linn!

    Det är rektor på den "mottagande" skola som fattar beslut om att ta emot dig.

    Om den "mottagande" skola har plats för dig, kan rektor ta in dig när som - från imorgon t.ex.
    Om det inte finns plats i klassen (på utbildningen) kan inte skola ta emot.

    Du behöver, alltså, kontakta rektorer på de skolor dit du kan tänka dig byta och fråga om de kan ta emot dig. Om det finns plats, brukar rektor vilja få lite fler uppgifter från dig och ev. även träffa dig innan beslut fattas. Du har inte rätt att byta, det är ett undantag.

    Det du har rätt att göra är att söka till åk1 och konkurrera med dina "gamla betyg" från vårterminen i åk9. Kommer du in, går du om åk1 på den skolan där du kom in.

    Alla andra byten är ett undantag och görs bara i fall plats på den "mottagande" skola finns och även då kan rektor säga Nej av olika anledningar. Rektors beslut gäller och man inte har rätt att kräva få plats på någon skola.

    Hoppas du fick svar på din fråga nu. Återkom annars igen.
    Med vänlig hälsning
    Mikael