Kim
    Hej,

    Jag har tagit kontakt med en skola som jag är intresserad av att byta till. Skolan själv har berättat att jag måste göra en sen anmälan till gymnasieantagningen och att jag därefter kan ställas i en särskild kö för reservplatser.

    Det jag dock undrar över är dels lite mer detaljerat hur jag ska göra för att göra en sen anmälan. Sen så går jag ju andra året på naturvetenskapsprogrammet på en annan skola och blir lite fundersam över om detta påverkar min plats på min nuvarande skola?

    Tack för svar på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kim!

    Att du söker till en annan skola påverkar på intet sätt din nuvarande plats på den skolan du går på nu. Du behöver inte berätta på din nuvarande skola att du vill byta till en annan skola. När du väl FÅR PLATS på en annan skola, då säger du på din nuvarande skola att du vill "skriva av" dig för att du ska börja på en annan skola.

    För att kunna ge dig rätt svar, behöver jag mer info från dig.

    Det där med "sen anmälan" till gymnasieantagningen är ju enbart aktuellt i fall du vill börja om från åk1.

    Om du vill FORTSÄTTA läsa, dvs läsa åk2 nu, hösten 2015, på den nya skolan - så har det inget med sen anmälan att göra över huvudet taget.

    Svara på följande:
    - du går på Naturvetenskapsprogrammet och vill byta till - samma program? ett annat program? vilket i så fall?
    - vill du börja om från åk1 igen eller vill du fortsätta i åk2 på den nya skolan?
    - viken ort bor du på och vilken ort vill du läsa på (om det inte är samma ort)?

    En viktig sak: jag ser att du är 17 år och därför ej ännu är myndig. Vet dina föräldrar om dina planer? Det måste de göra för att utan dina vårdnadshavares godkännande kan du inte byta utbildning.

    Svara på mina frågor och jag ska försöka ge dig ett bra svar snabbt.
    Vi hörs!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare