florencia
    Hej, jag går i åk 1 på gymnasiet, och det är min första termin på samhällsprogrammet. Jag har två frågor jag vill ställa och som jag gärna vill ha ett möjligt snabbt svar på:
    1. Jag har ett stort intresse för arkitektur och skulle kunna tänka mig jobba som arkitekt. Högskoleutbildningen kräver ma 3 och na 2. Jag har hört att na 2 kan ersättas av fy 1 och kemi 1. Menas det då att jag inte behöver lägga till na 2 som ett individuellt val? Är det så eller är jag helt ute och cyklar :)
    Fråga 2 hänger på sätt o vis med fråga 1: Jag läser spanska 3 och jag vill så byta till franska 1. Går det att byta nu elr är möjligheten förlorad? Sedan är ju problemet, meritpoängen. Om jag byter språk, kan det komma skall påverka när jag söker in till arkitektprogrammet? Eller hur gör jag för att komma tillväga, komma ikapp? Samtidigt så läser jag ett fjärde språk, albanska, som är mitt moderspråk(om det är till nytta elr inte).

    (Fråga 2 behöver inte ha något att göra med arkitektprogrammet, utan går också med vilket högskoleprogram som helst.)

    Mvh!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Florencia, du har rätt i att i stället för Naturkunskap 2, så kan man ha betyg i Fysik 1a och Kemi 1.
    Det menas att om man kan uppvisa godkända betyg i Fysik 1a & Kemi 1 från gymnasiet, behöver man i så fall inte läsa Naturkunskap 2.
    Angående Spanska och byta till Franska: regeln är ju den att alla påbörjade gymnasiala kurser bör betygsättas. Om särskilda skäl finns och din skola har plats för dig i en annan kurs, kanske kan rektor bevilja byta. Det är en fråga till rektor på ditt program. Jag undrar hur du skall hoppa in i Franska 1 mitt i läsåret? har du kunskaper i Franska så att du kan hänga med i undervisningen? Angående Meritpoäng, så har du rätt igen - du får inte några Meritpoäng för steg 1 eller 2 i Moderna språk, bara från steg 3 får man dem. Inga Meritpoäng för modersmål heller. Den "nytta" av Modersmålet, för utom kunskaperna, förstås - är att du får ta med modersmålskurserna in i gymnasieexamen som programfördjupande kurser eller som kurser inom individuellt val - dvs "slipper" läsa andra kurser för att samla ihop tillräckligt med poäng för att få ut gymnasieexamen. En sammanfattning av vad som krävs för gymnasieexamen, finns här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Till Arkitekt brukar det vara höga antagningskrav - utan Meritpoäng kom man inte in de senaste fyra-fem åren och frågan är då: hur kan du få så många Meritpoäng som möjligt? För Engelska 7 får du 1,0 Merit av 2,5 möjliga. De resterande 1,5 kan du få genom Moderna språk 3 och 4 eller Matematik 4 och 5 (eftersom Matematik 3 är ett krav till just Arkitektutbildning, får du Meritpoäng för 4 och 5 eller 4 och Matte specialisering). I det avseende vinner du på att fortsätta läsa Spanska 3 och även om du "bara" får E i den, får du höjning i ditt meritvärde genom Meritpoäng som den kursen tillför. Betyg F ger inga Meritpoäng. Det gäller att få minst E i betyg.

    En annan möjlighet att komma in på en attraktiv högskoleutbildning är på resultatet av Högskoleprovet. Dock måste man ändå uppnå BEHÖRIGHET även om man gör högskoleprovet.

    Jag vill också tipsa dig om alternativ till en högskoleutbildning Arkitekt. På yrkeshögskola finns många bra utbildningar (de är kortare och leder mer ofta till jobb direkt efter utbildningen - jämfört med högskoleutbildningar). Här skickar jag några länkar där presentationerna av utbildningarna finns, kika gärna på dem: http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visuell-design-arkitektur-och-inredning
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/teknisk-visualisering-bim
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/digital-content-designer
    http://www.yhguiden.se/utbildning/arvika-naringslivscentrum-anc/teknikillustrator
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-halsingland-bollnas-kommun-hogskoleenheten/grafisk-design-och-kommunikation
    http://www.yhguiden.se/utbildning/brobygrafiska-utbildning/grafisk-formgivare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/brobygrafiska-utbildning/visuell-grafisk-kommunikator

    Återkom om jag missade att svara på någon fråga eller om du har en ny fråga.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte