Eva
    Hej! Funderar på att byta från franska 3 till spanska 1 då jag känner att jag ligger långt efter då min franska lärare i grundskolan inte var så bra. Vet dock att man förlorar poäng när man gör detta och undrar därför vilka kurser man kan läsa för att få tillbaka poängen. Jag går Sam Sam på Kungsholmens gymnasium i 1 och vet redan att jag vill lägga till matte 3 och engelska 7 är obligatoriskt på min skola men vad kan jag få lägga till för kurser så att jag får tillbaka alla poäng? Och vilket betyg måste jag få i spanska för att de ska vara värt de om jag inte kan få tillbaka alla poäng genom att lägga till kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Eva,
    meritpoängen=extrapoängen får du som läser mot examensbevis för godkända betyg i Engelska 7 (+ 1.0); för moderna språk 3 och 4 samt för "högre kurser i matematik".
    Ang. Spanska
    om du under årskurs 1 läser spanska 1, så kanske du kan under årskurs 2 läsa spanska 2 och under år 3 läsa spanska 3 och om du får godkänt betyg i spanska 3, så for du meritpoäng för moderna språk på samma sätt som du skulle fått för franska 3.
    Max antal meritpoäng som är möjligt att få är 2.5. Om du får 1.0 meritp. för eng 7, är det möjligt att få de övriga meritpoängen, 1,5 - för högre kurser i matematik. Vilka är då "högre" kurser i matematik? Det beror på vad särskild behörighet till "din" högskoleutb.
    Läs gärna information på gymnasieguiden.se/merit

    Det är annars inte alls obligatoriskt att ha meritpoängen. De ökar chansen att komma in på populära högskoleutbildningar i Sverige, men det är många ggr inte omöjligt att komma in även om man inte har några meritpoäng utan endast höga betyg i de "vanliga kurser".