Kamelya
    Jag går i åk 9 och ska snart börja gymnasiet, ekonomi-juridik linjen. Jag har läst franska sen i sjuan och undrar nu om jag kan byta till ett annat språk eftersom det är moderna språk 1 och inte 3 eller 4 i linjen jag har valt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kmelya,
    gymnasieprogrammen där det är obligatoriskt att läsa Moderna språk, måste erbjuda läsa Tyska, Franska och Spanska; andra Moderna språk kan erbjudas i mån "av möjlighet" också.

    Det är mycket vanligt att gymnasieskolorna erbjuder under åk1 läsa Tyska 1 eller Tyska 3; Franska 1 eller Franska 3 eller Spanska 1 eller Spanska 3. Elever som läste samma språk på grundskolan, som de vill fortsätta med - läser moderna språk 3; och elever som byter språk eller de som ej läste moderna språk i grundskolan - läser moderna språk 1, nybörjarkurs.

    Fördelen med att fortsätta med samma språk är att Moderna språk 3 och 4 ger Meritpoäng, extrapoäng som höjer meritvärde och gör det lättare att komma in på högskola sen. Men eleven har rätt att byta språk och läsa nybörjarkurs i ett nytt språk i stället. Moderna språk 1 ger inte några meritpoäng>>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA