emelie
    Hej! Jag går nu Franska i grundskolan och jag känner mig inte så jätte motiverad till att fortsätta läsa det på gymnasiet.

    Jag ska läsa hotell och turism linjen och undrar om man kan välja något annat språk istället för Franska då, eller om man ska fortsätta studera det språk man läst i grundskolan?

    Mvh Emelie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie!
    På Hotell & turismprogrammet, http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf
    kan man välja till att läsa Moderna språk men de läses ej som Obligatoriska kurser.
    Du behöver inte läsa något annat språk än Svenska & Engelska om du går på HT, om du inte vill det.

    Om du vill välja till Moderna språk - får du se på skolan (den gymnasieskola du går på) vilka språk som de kan erbjuda. Du kan i så fall välja tyska eller italienska som nybörjarspråk - till exempel. De är de språken som (förutom franska) brukar erbjudas på de flesta gymnasieskolor.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA