Emma
    Jag känner att jag har halkat efter i spanskan känner mig inte motiverad till att fortsätta med Spanskan i gymnasiet. Jag har bestämt mig för att söka till natur och ekonomi som 4de handsval. Är det någon skillnad från program till program när det gäller moderna språk? Kan man byta språk? Hur påverkar det meritpoängen? Kan du förklara lite om vad som kommer hända?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du väljer Natur eller Ekonomi så läser du språk fast bara under ett år. Då kanske det är lämpligast att välja ett nybörjarspråk eller om du får ett F i Spanska från nian - läser om spanskan som nybörjarspråk. Där har du två alternativ.

    Läser du Sam eller Humanistiska programmet så läser du mycket mer språk - du kan därför få mer meritpoäng men bara om du läser fortsättningskurser - alltså fortsätter din spanska. Men riskerar du att inte bli godkänd i spanska på gymnasiet så får du inga meritpoäng - så där får du fundera vad som är bäst.

    Om du upptäcker tidigt i årskurs ett att du inte kommer klara ditt språk som du valt kan du säkert byta men går det långt in på terminen kan det bli svårare att byta till ett nytt språk eftersom du då riskerar att hamna för långt efter. Då handlar det mycket om hur snabb du är på att komplettera och komma i kapp. /Lena, Syv