Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är en svår fråga du ställer. Återkommer men det ser inte så ljust ut på "den fronten ..." Tyvärr !

    I Göteborg söker man bostad på Boplats Göteborg, här är direktlänk>>

    Ring eller eposta Boplats Göteborg och undersök möjligheten att ställa dig i bostadskön.

    Möjighet att få bostad inom tre månader bedömer jag som väldigt liten.

    Studentbostad är det för studerande på eftergymnasiala utbilndingar, på högskola eller yrkeshögskola. Men det är svårt att få bostad även om man får heltidsjobb. Detta trots att personer som får jobb i Göteborg prioriteras. Andra prioriterade grupper är barnfamiljer, som idag inte har någon bostad; personer som fick plats på en eftergymnasial utbilnding i Göteborg men idag bor långt ifrån samt de som fick jobb i Göteborg och idag bor långt ifrån.

    Det går säkert att hitta någon gymnasieskola som kan ta in dig i Samhällsvetenskapsprogrammet  i åk3, men skolorna har oftast ingen möjlighet att ordna bostad. Men du får givetvis kontakta alla de gymnasieskolor i Göteborg som erbjuder SA, här kan du se alla de skolorna>>

    Angående bidrag: fråga din kommun (utbildningsförvaltningen och socialtjänsten) om de kan bidra med ekonomisk hjälp för dig.

    Du får också gärna kontakta CSN och fråga om du eventuellt har rätt till något extra extrabidrag, om du flyttar långt (i ditt fall blir det ca 72 mil) till en gymnasial utbildning. CSN kan definitivt inte hjälpa med att skaffa bostad. All information borde finnas på www.csn.se

    Enligt Reglerna beviljar CSN Inackorderingstillägg>> endast till en utbildning som är närmast till din folkbokföringsadress och den utbildningen måste vara på en Fristående (inte kommunal) gymnasieskola. Med över 70 mil mellan Sundsvall och Göteborg, finns det många fristående gymnasieskolor som erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet som ligger närmare Sundsvall, så jag tror därför att CSN kommer att säga Nej till dig. Men fråga om de kan göra undantag.